15 Temmuz 2018 Pazar

30 - Meslek Okullarında

Meslek Okullarında Türkçe
       Çocuk Almanca'yı öğrenirken Türkçe de ders almış ise gelecekteki mesleksel yaşamında çok daha başarılı olacaktır.
       Mesleğine uyumu çok daha  iyi olacaktır.
       Bazı meslek okullarında, teknik okullarda, ticaret okullarında Türkçe dersi bir "yabancı dil dersi" kapsamına alınarak tüm öğrencilere sunulabilir.
      Kendisine sunulan bu olanakları değerlendiren öğrenciler, alacakları notların motivasyonu ile ileriye dönük olmak üzere, bu derse katılacaklardır.
       Yeter ki anne ve babalar bu konuda istekde bulunabilsinler, bu şansı çocukları için görüp, bunun örgütlü mücadelesine destek verebilsinler.
       Okul yaşamının 9. sınıfından sonra başlayıp genelde üç yıl süren bir meslek okuluna devam yükümlülüğü ile öğrenciler yaşama hazırlanmaktadırlar.
       Volkschule, Gesamtschule, Realschule ya da Gymnasium çıkışlı öğrenciler kendi okul ve başarı durumların göre bir meslek eğitimine girebilmektedirler.
      Almanya'da "meslek eğitimi" işverenler ile devletin birlikte ortak çalışması ile gerçekleştirilmektedir.
      Buna göre öğrenci istediği meslekde çalışabileceği bir meslek öğrenim yeri bulmak ve o iş dalındaki meslek okuluna devam etmek zorundadır.
       Öğrenci hangi okulu bitirmiş ise ve notları nasıl ise ona göre bir yere girebilmektedir. Bu durumda da yine Türkçe dilli öğrenciler pek başarılı olamamaktadırlar.
       Çünkü bu çocukların Gymnasium'a ya da Reaschule'ye gitme oranları diğerlerine göre düşüktür.
       Birçok başka neden olsa bile çocuklarımızın başarısızlığının temel nedenlerinin en önde geleni sağlam bir anadil öğrenimi alamamasıdır.
       Onların gerek kavram dokusu gerekse dil dağarcıkları geliştirilmemiş olarak kaldığı içindir ki ikinci dil, öğrenim dili Almanca'yı öğrenmede ve çok buyutlu kullanmada Almanlara göre zorluk çekmektedirler.
       Eğer kendi anadillerini de Almanca dilinin yanı sıra tam olarak alabilseler okulda başarılı olacaklar ve meslek seçiminde daha iyi bir konuma geleceklerdir.
       Ama eğitimde şans eşitliğinin olmadığı bir düzende bu Türkçe dilli öğrenciler çok daha dezavantajlı durumdadırlar.
       Bir de son yılların genel gelişmesi içinde bunların durumuna bakacak olursak çok daha acıklı bir tablo ortaya çıkar.
       1997 yılının mayıs ayında 673000 yer aranır iken öğrenim yeri olarak 490000 yer bulunmaktadır. Aradaki sayı kadar genç ise meslek öğrenim yeri bulamadan açıkta kalmaktadır.
       Meslek seçiminde gözde olan dallar da değişmektedir. Sekiz yıl önce erkeklerin en gözde mesleği otomobil tamirciliği iken bu yine devam etmektedir. Ama bunun yanında eskiden seçilen marangozluk yerini şimdi gaz ve su döşemeciliği geçmiştir.
       Kızlarda eskiden tezgahtarlık iken şimdi hekim yardımcılığı, berberliğin yerini büro çalışanı gibi meslekler almıştır.
       Meslek öğreniminde de Türkçe destekli bir öğrenim hem öğrencileri hem de iş verenlere büyük kolaylık getirecektir.
       Meslek eğitimi yaparken derslerinde yardıma gereksinim duyan öğrenciler için Arbeitsamt ve işverenler birliğinin ortaklaşa sundukları büyük olanaklar vardır.
      Hemen hemen her yerde bu öğrenciler için kurslar veren meslek okulu dışı kuruluşlar bulunmaktadır.
      Buralarda Türk öğretmenler de görevlendirilmektedir. Bu da çift dilli bir iletişimi sağlayacağı için daha başarılı bir örnek olarak sevindiricidir.
       Akla gelen en  önemli soru şu olmalıdır:
       - Neden çok daha önceden ve daha güçlü bir destekleme çalışmalarına yer verilmemektedir ?
      - Neden eğitim ve öğretime yatırım yapılmaktan kaçınılmaktadır ? Devlet neden okula daha çok para ayıramamaktadır ?
      Burada belirleyici olan şudur:
      Yasa çıkarıcı güçlerin ağırlığı hangi yönde ise çıkacak yasalardan da yararlanacak olan yine o kesime ait olanlardır.
      Türkçe dilli öğrenciler ise bu toplumun bir kıyı topluluğu olarak eğitim ve öğretimden en az payı alandır.
      Bunun değişimine gidebilmek için ise ancak bu topluluğun kendi ortak çıkarlarını kavraması  ve birleşmesi ile olasıdır.
      Bunun başka bir yolu, çözümü yoktur.

      Öğretmen Gönen ÇIBIKCI

30.

Hiç yorum yok:

Yorum Gönder