Finlandiya Eğitim Sistemi ile Türk Eğitim Sistemi Arasındaki Farklar
1- Finlandiya’da Eğitim Tamamen Ücretsizdir.
Türkiye’de de devlet okulları, evet, ücretsiz fakat Finlandiya’da yalnızca
eğitim ve kitaplar ücretsiz değil, öğrencilerin günlük yemeği ve ulaşım
ücretleri de ödeniyor.
2-
Finlandiya’da lise düzeyinde kitapları öğrenciler satın almak zorundadır.
Türkiye’de lise kitapları ücretsiz dağıtılır fakat Finlandiya’da
öğrenciler kendileri (veya ebeveynleri) almak zorundadır.
3-
Finlandiya’nın iki ana dili vardır.
Dolayısıyla
da bazı okullar Fince eğitim verirken bazıları İsveççe eğitim veriyor.
4- Türkiye’de eğitim kurumlarını devlet fonlar.
Türkiye’de devlet eğitim kurumlarının tamamını devlet fonlar.
Finlandiya’da ise yerel otoriteler ve devlet fonlar.
5-
Finlandiya’da ilkokula başlama yaşı 7’dir.
Türkiye’de
ise 7-6-5 yaşındaki her çocuk ilkokula başlayabilir.
6- Türkiye’de anaokulu zorunlu bir eğitim basamağı değildir.
Türkiye’de anaokuluna göndermek, ailelerin bir tercihidir.
Fakat Finlandiya’da altı yaşındaki çocuklar için okul öncesi
eğitim zorunludur.
7- Finlandiya’da temel eğitim 9 senedir.
Basic education diye adlandırılan temel eğitim, Finlandiya’da 9
sene sürerken Türkiye’de 8 sene sürmektedir.
8-
Finlandiya’da eğitim 19 ile 30 saat arasında değişir.
Finlandiya’da öğrenciler haftalık 19 ile 30 saat arasında derse sahip olurken
Türkiye’de bu zorunlu (en az) 40 saattir.
Finlandiya’daki
esneklik ise öğrencinin aldığı seçmeli derslerin düzeyi ve sayısı ile
ilgilidir.
9- Türkiye’de tatillerin tamamı her bölgede aynıdır.
Finlandiya’da ekstra tatillerle ilgili yerel özerklik
bulunmaktadır.
Bazı bölgeler, kendi kültürlerine göre tatil kararı verebilir.
Türkiye’de ise bölgeye göre kararı alınan bir tatil çeşidi
bulunmamaktadır.
10- Türkiye’de temel eğitimde öğrenciler her dönem, her dersten
en az iki sınav olmaktadır.
Türkiye’de temel eğitimde, öğrenciler her dönem her dersten en az iki sınav
olmaktadır.
Finlandiya’da temel eğitimde herhangi bir sınav bulunmamaktadır.
Öğretmenler, öğrencileri daha çok verdikleri projeler, tüm dönem
süren araştırmalarla değerlendirirler.
11-
Finlandiya’da öğrenciler ilk ulusal sınava liseyi bitirdikten sonra girerler.
Türkiye’de
öğrenciler, ortaokulu bitirdikten sonra ulusal bir sınava girerek liseye
geçerler.
Liseyi
bitirdikten sonra tekrar bir ulusal sınava girerek üniversiteye yerleşirler.
Finlandiya’da
ise ulusal sınava giriş, liseyi bitirdikten sonra gerçekleşir ve bu sınav üç
başlık içerir:
Ana
dil, yabancı dil, veya da bir bilim (mesela matematik veya sosyal bilimler).
12- Finlandiya’da öğretmen seçiminde öğretmenlerin bir master
(yüksek lisans) yapması aranan ilk özelliktir.
Finlandiya’da hem temel eğitimde hem de lise eğitiminde
öğretmenlerin yüksek lisans sahibi olması aranan ilk özelliktir.
Türkiye’de ise bir eğitim fakültesinden mezun olmak
yeterlidir.
13- Finlandiya’da öğretmen eğitimi çok kritik.
Eğitim fakültelerine başvuranların yalnızca %10’u çok aşamalı
bir eleme sistemiyle seçiliyor ve temelde eğitimin amacı özgür öğretmenler
yetiştirebilmek çünkü temel bir çerçeve dışında kullanılan ortak bir müfredat
Finlandiya’da yok.
Türkiye’de ise öğretmenler çoktan seçmeli bir sınav sonucu
aldıkları puanlara göre bir eğitim fakültesine yerleştirilir.
14- Türkiye’de müfredat genel belirlenir ve her bölgede aynısı
uygulanır.
Türkiye’de öğretmenler müfredat özerkliğine sahip değildir ve kendi
müfredatlarını kurgulayamazlar.
Müfredat yoğunluğundan ötürü de ekstra istedikleri aktiviteleri
yaptırma konusunda sıkıntı yaşarlar.
Finlandiya’da ise tüm müfredatı öğretmenler kendileri hazırlar.
O dönem okutacakları kitaba da yine öğretmen karar verir.
https://www.oph.fi/sites/default/files/documents/finnish_education_in_a_nutshell.pdf