3 Haziran 2022 Cuma

Finlandiya Eğitim Sistemi ile Türk Eğitim Sistemi Arasındaki Farklar

Finlandiya Eğitim Sistemi ile Türk Eğitim Sistemi Arasındaki Farklar

1- Finlandiya’da Eğitim Tamamen Ücretsizdir.
Türkiye’de de devlet okulları, evet, ücretsiz fakat Finlandiya’da yalnızca eğitim ve kitaplar ücretsiz değil, öğrencilerin günlük yemeği ve ulaşım ücretleri de ödeniyor.
2- Finlandiya’da lise düzeyinde kitapları öğrenciler satın almak zorundadır.

Türkiye’de lise kitapları ücretsiz dağıtılır fakat Finlandiya’da öğrenciler kendileri (veya ebeveynleri) almak zorundadır. 

3- Finlandiya’nın iki ana dili vardır.

Dolayısıyla da bazı okullar Fince eğitim verirken bazıları İsveççe eğitim veriyor.

4- Türkiye’de eğitim kurumlarını devlet fonlar.

Türkiye’de devlet eğitim kurumlarının tamamını devlet fonlar.

Finlandiya’da ise yerel otoriteler ve devlet fonlar.

5- Finlandiya’da ilkokula başlama yaşı 7’dir. 

Türkiye’de ise 7-6-5 yaşındaki her çocuk ilkokula başlayabilir. 

6- Türkiye’de anaokulu zorunlu bir eğitim basamağı değildir.
Türkiye’de anaokuluna göndermek, ailelerin bir tercihidir.

Fakat Finlandiya’da altı yaşındaki çocuklar için okul öncesi eğitim zorunludur. 

7- Finlandiya’da temel eğitim 9 senedir.

Basic education diye adlandırılan temel eğitim, Finlandiya’da 9 sene sürerken Türkiye’de 8 sene sürmektedir.

8- Finlandiya’da eğitim 19 ile 30 saat arasında değişir. 
Finlandiya’da öğrenciler haftalık 19 ile 30 saat arasında derse sahip olurken Türkiye’de bu zorunlu (en az) 40 saattir.

Finlandiya’daki esneklik ise öğrencinin aldığı seçmeli derslerin düzeyi ve sayısı ile ilgilidir.

9- Türkiye’de tatillerin tamamı her bölgede aynıdır.

Finlandiya’da ekstra tatillerle ilgili yerel özerklik bulunmaktadır.

Bazı bölgeler, kendi kültürlerine göre tatil kararı verebilir.

Türkiye’de ise bölgeye göre kararı alınan bir tatil çeşidi bulunmamaktadır.

10- Türkiye’de temel eğitimde öğrenciler her dönem, her dersten en az iki sınav olmaktadır.
Türkiye’de temel eğitimde, öğrenciler her dönem her dersten en az iki sınav olmaktadır.

Finlandiya’da temel eğitimde herhangi bir sınav bulunmamaktadır.

Öğretmenler, öğrencileri daha çok verdikleri projeler, tüm dönem süren araştırmalarla değerlendirirler. 

11- Finlandiya’da öğrenciler ilk ulusal sınava liseyi bitirdikten sonra girerler.

Türkiye’de öğrenciler, ortaokulu bitirdikten sonra ulusal bir sınava girerek liseye geçerler.

Liseyi bitirdikten sonra tekrar bir ulusal sınava girerek üniversiteye yerleşirler.

Finlandiya’da ise ulusal sınava giriş, liseyi bitirdikten sonra gerçekleşir ve bu sınav üç başlık içerir:

Ana dil, yabancı dil, veya da bir bilim (mesela matematik veya sosyal bilimler).

12- Finlandiya’da öğretmen seçiminde öğretmenlerin bir master (yüksek lisans) yapması aranan ilk özelliktir.

Finlandiya’da hem temel eğitimde hem de lise eğitiminde öğretmenlerin yüksek lisans sahibi olması aranan ilk özelliktir.

Türkiye’de ise bir eğitim fakültesinden mezun olmak yeterlidir. 

13- Finlandiya’da öğretmen eğitimi çok kritik.

Eğitim fakültelerine başvuranların yalnızca %10’u çok aşamalı bir eleme sistemiyle seçiliyor ve temelde eğitimin amacı özgür öğretmenler yetiştirebilmek çünkü temel bir çerçeve dışında kullanılan ortak bir müfredat Finlandiya’da yok.

Türkiye’de ise öğretmenler çoktan seçmeli bir sınav sonucu aldıkları puanlara göre bir eğitim fakültesine yerleştirilir. 

14- Türkiye’de müfredat genel belirlenir ve her bölgede aynısı uygulanır. 
Türkiye’de öğretmenler müfredat özerkliğine sahip değildir ve kendi müfredatlarını kurgulayamazlar.

Müfredat yoğunluğundan ötürü de ekstra istedikleri aktiviteleri yaptırma konusunda sıkıntı yaşarlar.

Finlandiya’da ise tüm müfredatı öğretmenler kendileri hazırlar.

O dönem okutacakları kitaba da yine öğretmen karar verir.

https://www.oph.fi/sites/default/files/documents/finnish_education_in_a_nutshell.pdf

 

Türkiye ve Finlandiya Eğitim Sistemleri

 Türkiye ve Finlandiya Eğitim Sistemleri           

Üç yıl önce Londra’da Finlandiyalı birkaç öğretmenle akşam yemeği yemiştik.

Onlar buzu kırıp nasıl banyo yaptıklarını falan anlatırken, ben konuyu her Türk gibi zorla eğitime getirdim.

- “Nasıl yapıyorsunuz da PISA sınavlarında böyle başarılı oluyorsunuz?”

türünden sorular sordum.

Onlar anlattı ben şaşırdım, ben anlattım onlar şaşırdı.

Zaten bildiğim şeylerdi gerçi ama ilk ağızdan duyunca daha etkili oluyor.

İlkokulda ödevin yasak olduğunu, günde ortalama 4 saat ders olduğunu, sınav diye bir şeyin olmadığını falan dinlerken hep şaşırdım.

Onlar da etütleri, birebir dersleri, hafta sonu kurslarını, yazılı yoklama sistemini falan dinlerken şaşırdılar.

İşte böyle şaşkın şaşkın sohbet edip yemek yedik ve ayrıldık.

Ülkemizdeki eğitim sistemini tartışırken Finlandiya’dan ve PISA sınavlarından bahsetmek artık “Japonlar yapmış abi” kıvamına gelmiş durumda.

Ama ne kadar klişe olursa olsun, gerçekler değişmiyor.

Şu anda dünyada çoğu ülke eğitimden bahsedilirken dönüp hala Finlandiya’ya bakıyor.

Biz eğitimin şekliyle, süresiyle falan acayip samimi olmuş durumdayız ama henüz ruhuyla tanışamadık.

Bu yüzden uzun yıllar eğitim sohbetlerinde Finlandiya örneğini cümle içinde kullanmaya devam edeceğiz.

Şimdi lütfen “Sıktı artık bu Finlandiya muhabbeti,” demeyin ve aşağıdaki bilgileri bir kez daha okuyun.

Finlandiya & Türkiye eğitim sistemleri arasındaki 15 fark

1- Biz okula başlama yaşını altı bezli döneme çekmeye çalışıyoruz.

Finlandiya’da ise zorunlu okula başlama yaşı 7.

2- Türkiye’de çocuklar birkaç sokak ötedeki okullarına bile mutlaka servisle gidiyor.

Finlandiya’da ise çocuklar birinci sınıftan itibaren okula yürüyerek veya bisikletle gidiyorlar.

Özel durumlar haricinde çocuklar okula aileleri tarafından götürülmüyor.

3- Bizde müfredat ve ders kitapları eğitimin baş aktörleri olarak biliniyor.

Eğitim kalitesindeki zayıflık genelde bu ikisinin suçu olarak görülüyor.

Ama Finlandiya’da çok basit bir müfredat var ve pek değişmiyor.

Öğretmenler okutulacak kitapları kendileri seçiyorlar ama yine de ortalıkta pek ders kitabı gözükmüyor.

Yani Fin eğitim sisteminde ders kitapları bırakın aktör olmayı, figüran bile değil.

Figüranların başrol oynadığı ülkemiz eğitim sisteminden gişe hasılatı beklemek bu yüzden bir hayal.

4- Türkiye’de birinci sınıf öğrencilerinin velileri “Bizim çocuk bugün Matematikten 90 aldı,” diye gururla gezebiliyor.

Resmiyette not verilmiyor olsa bile öğretmenler sağ olsunlar kendi inisiyatiflerini kullanarak büyük bir özveriyle testler hazırlıyor ve çocukları sınav dolu bir geleceğe hazırlıyorlar.

Ama Finli öğrencilere okulun ilk altı yılında asla not verilmiyor.

Buradaki öğrenciler ilk olarak 16 yaşına geldiklerinde ülke genelinde bir sınava giriyorlar.

5- Türkiye’de öğrencilere çöp attırsanız ertesi gün muhtemelen velileri okulu basıp olay çıkarır. Ama Finlandiya’da öğrenciler okulun tüm işlerini nöbetleşe sistemde birlikte yapıyorlar.

Yani Fin okullarında hizmetli yok, tüm işler öğrenciler tarafından yapılıyor.

Böylece sorumluluk duyguları gelişiyor.

6- Finlandiya’daki okullar öğrencilerin rahat edebileceği şekilde tasarlanıyor.

Sınıflarda yaparak-yaşayarak öğrenme modeline uygun alanlar mevcut.

Binaların fiziksel özellikleri öğrencilerin evdeymiş gibi rahat etmelerini sağlayacak şekilde düşünülüyor.

Türkiye’de ise her şeye hazır olan öğrenciler yıllardır komutla rahatlıyor.

“Beni rahatta dinleyin” diye bağıran müdürün karşısında ne kadar rahat olunursa tabi…

7- Türkiye’deki özel okullarda ders saati 8.

Ama yetmediği için okul çıkışında etütler, hafta sonu kursları ve özel derslerle bu sayı günde 12-14 bandını yakalıyor.

Finlandiya’da ise günlük ortalama ders saati 4.

Dünya eğitim ligindeki sıralamamıza baktığımızda, nitelik ve nicelik kavramlarının ne kadar önemli olduğu gün yüzüne çıkıyor.

8- Türkiye’de bütün öğretmenler kendilerini mesleğin zirvesinde görüyor.

Sınav sonuçları kötü geldiğinde genelde öğrenme güçlüğünden bahsediliyor.

Öğretme güçlüğü çeken öğretmenlerin durumu hep sümen altı ediliyor.

Bu yüzden mesleki gelişimle ilgili düzenli bir çalışma yok.

Finli öğretmenler ise haftada en az 2 saat hizmet içi eğitime katılmak zorunda.

9- Türkiye’de, “Hiçbir şey olamazsa, bari öğretmen olsun,” mantığı devam ediyor.

Ama Finlandiya’da öğretmenlik mesleği toplumun en gözde mesleklerinden bir tanesi! Öğretmenler master derecesi olanlar arasından seçiliyor.

Lise mezunları arasında öğretmenlik için müracaat edenlerin ancak yüzde onu öğretmen yetiştirme programına kabul ediliyor.

10- Ülkemizde öğretmen olabilmek için sınavdan geçer puan almak yeterli.

Finlandiya’da ise öğretmen olabilmek için üç aşamalı bir testten geçmek zorundasınız.

Bu aşamalar arasında mülakat, ders anlatma gibi bölümler de var.

Ülkemizde heykeltıraş olmak isteyenlere bile özel yetenek sınavı uygulanırken, etten kemikten gerçek insanı şekillendirecek olan öğretmenlerin çoktan seçmeli sorularla mesleğe kabul edilmesi kabul edilebilir bir şey değil.

11- Finlandiya’da öğretmenlerin gelir düzeyi oldukça iyi.

Kendi mesleği haricinde bir iş yaparak ek gelir elde etmeye çalışan öğretmen yok denecek kadar az.

Bizde de ek gelir için bir şeyler yapmayan öğretmen yok denecek kadar az.

Çünkü aldıkları maaş faturalara bile yetmiyor.

Öğretmenlerin fatura ödemek için başka şeylerle uğraşması neticesinde oluşan durumun faturasını da bütün millet ödüyor.

12- Türkiye’de en başarılı öğretmen en çok ödev verendir anlayışı hala devam ediyor.

Ama Finlandiya’da öğrencilere ödev verilmiyor.

Öğrenmenin yeri okul olarak görülüyor.

Bu yüzden Finlandiya’da akşamları çocuğunun proje ödevi için kartona boncuk dizen veli yok.

13- Finlandiya’da hiçbir babayiğit resim dersinden öğrenci alıp matematik çalıştıramıyor.

Bizdeyse öğrenciler matematik dersinde sıkılıp defterlerine resim yapıyor.

Sonra matematik öğretmeni çocuğu resim dersinde yakalayıp matematik çalıştırmaya götürüyor. Döngü bu kadar kısırken, sistemin üretken bireyler yetiştirmesini beklemek tabi biraz zor oluyor.

14- Bizim sınıflarımızda eğer bütün öğrenciler yerlerinde oturuyor ve ses çıkmıyorsa, o sınıfın öğretmeni övgü alıyor.

Ama Finlandiya’da durum tam tersi…

Eğer bir sınıftan hiç ses çıkmıyorsa, öğrenciler sıralarında oturuyor ve hiç kalkmıyorlarsa o öğretmen soruşturmaya alınıyor.

Çünkü Fin eğitim sisteminde ders anlatan bir öğretmen yok.

Hep birlikte etkinlik yapan sınıflar var.

Bu yüzden Fin okullarındaki sınıflarda, “Ayakta gezinme evladım, otur yerine,” sözü pek duyulmuyor.

15- Finlandiya’daki okulların kantinlerinde su, süt ve meyveden başka hiçbir şey yok.

Bizdeyse işin suyu çıkmış durumda.

Her teneffüs fıstıklı çikolata yiyen çocukları 8 saat sırada oturtmaya çalışmak öğretmenler için büyük imtihan!

Belki de bu yüzden teneffüste sınıflardan hızlı boşalma rekoru bizde.

Kaynak:

https://gelecekegitimde.com/2019/03/06/turkiye-ve-finlandiya-egitim-sistemleri-arasindaki-15-fark/