5 Ekim 2025 Pazar

ÖĞRETMEN OLMAK

   GERÇEK BİR ÖĞRETMEN OLMAK  .

.  Çağcıl, uygar, bilinçli, yurtsever ve ulusçu bir öğretmenin özellikleri neler olmalıdır?

Çağdaş, uygar, bilinçli, yurtsever ve milliyetçi bir öğretmen tanımı, mesleki yeterlilikleri yüksek, evrensel değerleri benimsemiş ve ülkesine karşı sorumlu bir rol modelini ifade eder.

Bu özellikler, öğretmenin sadece bilgi aktaran değil, aynı zamanda “karakter” ve yurttaş yetiştiren bir lider olmasını gerektirir.

Bu özelliklere sahip bir öğretmenin temel nitelikleri:

A)Çağdaş ve Uygar Öğretmen Özellikleri

Çağdaş ve uygar olmak, öğretmenin kendini sürekli yenilemesini ve evrensel insani değerleri benimsemesini ifade eder.

1-Evrensel Değerlere Bağlılık: İnsan haklarına, demokrasiye, hukukun üstünlüğüne, bilimsel düşünceye ve eleştirel akla saygı duyar ve bu değerleri öğrencilerine aşılar.

2-Bilimsellik ve Rasyonellik: Bilim ve teknolojideki gelişmeleri takip eder, derslerinde bilimsel yöntemi esas alır ve öğrencilerini sorgulamaya, araştırmaya teşvik eder.

Batıl inanç ve dogmalardan uzak durur.

3-Yenilikçi Pedagoji: Geleneksel yöntemler yerine, öğrenci merkezli ve çağın gerektirdiği teknolojik araçları (dijital okuryazarlık) kullanan modern eğitim tekniklerini uygular.

4-Çok Kültürlülüğe Saygı: Farklı kültür, inanç ve düşüncelere karşı hoşgörülü ve saygılıdır.

Sınıf ortamında ayrımcılığa izin vermez ve kültürel zenginliği destekler.

5-Sürekli Gelişim: Mesleki gelişimine önem verir, yeni bilgiler ve beceriler edinmek için sürekli okur, eğitimlere katılır ve meslektaşlarıyla iş birliği yapar; kendisini geliştirmek için çaba harcar.

B)Bilinçli Öğretmenin Özellikleri

Bilinçli olmak, hem mesleki hem de toplumsal konularda farkındalık ve sorumluluk sahibi olmayı içerir.

1-Eleştirel Düşünme Becerisi: Olayları, bilgileri ve politikaları sadece kabul etmek yerine sorgular ve öğrencilerine de bilgiyi eleştirel bir gözle değerlendirme yeteneği kazandırır.

2-Toplumsal Farkındalık: Yaşadığı ülkenin ve dünyanın güncel sosyal, ekonomik ve çevresel sorunlarına duyarlıdır.

Bu sorunları derslerine yansıtarak öğrencilerin de “etken yurttaş” olmasını sağlar.

3-Açık Görüşlülük: Yeni fikirlere, farklı bakış açılarına ve yapıcı eleştirilere açıktır.

Öğrencilerin düşüncelerini özgürce ifade etmelerini özendirir eder.

4-Yüksek Ahlak ve Etik: Mesleki etik ilkelere sıkı sıkıya bağlıdır, öğrencilere doğruluk, dürüstlük ve adalet konularında kişisel örnek teşkil eder.

C)Yurtsever ve Uluscu Öğretmen Özellikleri (Yapıcı Yurtseverlik)

.    Modern bir yurtseverlik ve milliyetçilik anlayışı, sadece ülkeyi sevmek değil, aynı zamanda onu daha iyi bir yer haline getirmek için yapıcı ve eleştirel bir sorumluluk hissetmeyi gerektirir.

Bu yaklaşım, "kör vatanseverlik" (ülkenin her politikasını sorgusuzca onaylama) yerine, yapıcı yurtseverliği (ülkesinin hatalarını düzelterek iyileştirme çabası) esas alır.

1-Yapıcı Yurtseverlik: Ülkesini ve milletini içtenlikle sever, tarihine, kültürüne ve diline sahip çıkar. Ancak bu sevgi, ülkenin hatalarını görmezden gelmek anlamına gelmez. Ülkenin gelişimine katkı sağlamak için aktif ve sorumlu vatandaşlık bilincini taşır.

2-Tarih ve Kültür Bilinci: Ülkesinin tarihini, bağımsızlık mücadelesini ve kültürel değerlerini doğru ve nesnel bir şekilde öğretir.

Bu değerlere saygıyı ve sevgiyi öğrencilere aşılar.

3-Ulusçu Değerleri Evrenselle Birleştirme: Ulusal kimliği ve değerleri korurken, bu değerleri dünya ile çatıştırmaz; aksine, insanlığın ortak değerleriyle uyum içinde görmeyi hedefler.

Diğer uluslara karşı düşmanlık veya üstünlük duygusu barındırmaz.

4-Hizmet ve Sorumluluk: Ülkenin geleceği için en büyük yatırımın eğitim olduğunun bilinciyle, görevini bir yurt hizmeti olarak görür ve öğrencilerini ülkesine ve insanlığa faydalı bireyler olarak yetiştirmeye adar.

5-Demokratik Yurttaşlık: Öğrencilere sadece haklarını değil, aynı zamanda devlete ve topluma karşı olan görev ve sorumluluklarını da öğretir.

Onları katılımcı, eleştirel ve bilinçli birer demokratik vatandaş olarak yetiştirir.

Ç)ÖZETLE:

Çağdaş, uygar, bilinçli, yurtsever ve ulusçu bir öğretmen, bilgiyi, aklı ve ahlakı birleştirerek, hem kendi ulusunun değerlerine sahip çıkan hem de dünya yurttaşı olma vizyonuna sahip kuşaklar yetiştiren kişidir.

Öğretmen yetiştirme ve yerleştirme anlayışımız buna göre olmalıdır.

Temel eğitim anlayışımız, planlamamız ve okullarımızın donanımları da tam bu özellikleri kapsayacak yönde olmalıdır.

Gazi Mustafa Kemal Atatürk’ün gösterdiği yolda, onun hedefleri ve düşünceleri ışığında yetişen gençlik ve de bunun gibi yeni kuşak öğretmenler ile ancak “kalkınmış, çağcıl, uygar, gerçek bir hukuk devletine” erişebiliriz.

.   Öğretmen GÖNEN ÇIBIKCI, 2025.10.05, İS.

.        YAZININ TÜMÜNÜ OKUYUNUZ:

https://gonencibikci.blogspot.com/2025/10/ogretmen-olmak.html

.  (Araştırma, inceleme ve değerlendirme yazısı)