- DİSLEKSİ NEDİR? LEGASTENİ (DİSLEKSİ), BEYNİN SEMBOLLERİ FARKLI ALGILAMA ÖZELLİĞİDİR.
Aynı zamanda
öğrenme güçlüğü olarak bilinen disleksi, bir bireyin normal zeka
düzeyinde olmasına rağmen dil, okuma, ve yazma becerilerinde sorunlar
yaşamasına neden olan bir özel öğrenme bozukluğudur.
Disleksisi olan
bir birey, konuşma seslerini tanısa bile, bunların harfler ya da kelimeler ile
olan ilişkilerini öğrenmede zorluk çeker.
Genellikle okuma bozukluğu şeklinde
gözlemlenen disleksi, aynı zamanda dikkat ve hafızayı da
etkileyebilir ve beynin dili işleyen bölgelerini etkiler.
Disleksi
olan bireyler normal zekaya sahiptir ve genellikle görüşleri ile ilgili bir
sorun yaşamazlar.
Disleksi
olan çocukların çoğu özel ders veya özel bir eğitim programı ile okulda
başarılı olabilir.
Duygusal
destek disleksi ile başa çıkma sürecinde oldukça önemli bir
rol oynamaktadır.
Disleksi için
belirli bir tedavi olmamasına rağmen, erken teşhis ve müdahale en iyi sonucu
verir.
Ancak bazı vakalarda disleksi yıllarca teşhis
edilmez ve yetişkinliğe kadar tanınmaz.
Yine de disleksi için yardım ve destek almak
için asla çok geç değildir.
Disleksi Kaça Ayrılır?
Disleksi semptomları yaşa ve kişiye bağlı olarak değişiklik
gösterebilmektedir.
Küçük
çocuklarda geç konuşma, yeni kelimeler öğrenmede zorluk çekme ve oyun oynarken
sorunlarla karşılaşma gibi durumlar yaşanabilir.
Disleksi
semptomları, genellikle çocukların okula başlamasıyla birlikte daha da belirgin
hale gelir.
Disleksinin 6 farklı tipi
bulunmaktadır. Bunlar;
-Fonolojik Disleksi:
Bu
disleksi türünde kişiler bazı kelimeleri seslendirmede zorluk çekebilir.
Disleksinin
bu türünde işitselden daha çok görsel işleme sorunu ön plana çıkar.
-Yüzeysel Disleksi:
Sözcüklerin
tanınması ve yazılmasında zorluk çekilen türüdür.
-Görsel disleksi:
Görsel
problemlerden (fiziksel nedenlere bağlı) veya görsel işleme bozukluklarından
(bilişsel / nörolojik nedenler) kaynaklanan okumada güçlük çekilmesidir.
-Birincil Disleksi:
Disleksinin
en yaygın türüdür.
Beynin
sol beyin kabuğu (serebral korteks) tarafında gerçekleşen işlevsel bir
bozukluktur ve yaşla değişmez.
-İkincil (Gelişimsel) Disleksi:
İkincil
disleksi, fetal gelişimin erken aşamalarında beyin gelişiminde yaşanan
problemlerden kaynaklanır. Gelişimsel disleksi, çocuğun büyümesiyle birlikte
azalabilir.
-Travma Disleksisi:
Yetişkin
veya çocuklarda, travma veya hastalık nedeniyle beyinde meydana gelen hasara
bağlı gelişir.
Disleksi Ne Zaman Ortaya Çıkar?
Disleksinin
en erken belirtileri, çocukluk çağında gelişir.
Özellikle
çocukların ses çıkarmayı öğrendikleri 1-2 yaşlarında ortaya çıkar.
Bununla
birlikte, konuşma gecikmesi olan her insana disleksik denilemez.
Geçmişinde
okuma güçlüğü öyküsü veya disleksisi olan ailelerin çocukları da yakından
izlenmelidir.
Disleksik Bir Çocuğa Sahip Aileler Neler Yapmalı?
Çocuğunun
disleksik olduğunu öğrenen aileler, doğal olarak ona yardım etmek için elinden
gelen her şeyi yapmak ister.
Disleksiye
sahip olan kişilere yardım etmenin en iyi yollarından biri de öğrenme güçlüğü
hakkında olabildiğince çok fazla şey öğrenmektir.
Çocuğunuz
veya sevdikleriniz için ne kadar çok şey yapabileceğinizi gördüğünüzde, hem
onun hem de kendi korkularınızı hafifletebilirsiniz.
Disleksi
hakkında öğrendiğiniz her şey daha bilinçli seçimler yapmanız için size
rehberlik edebilir.
Çocuğunuz
için daha iyi bir eğitim planı oluşturabilirsiniz.
Planlı
bir eğitim öğrenmeyi kolaylaştırırken aynı zamanda sınıfta arkadaşlarıyla
iletişimini de kolaylaştıracaktır.
Çocuğunuzun
öğrenmesini desteklemek için disleksi öğrencilerine özel tasarlanmış okulları
araştırabilirsiniz ve eğitimini bu yönde almasını sağlayabilirsiniz.
Çocuğunuzun
okulda aldığı eğitimin yanı sıra evde verilen eğitim ve ilgi de hayatının
kolaylaşmasına yardımcı olacaktır.
Diğer
çocukların kolayca öğrendiği konuları, disleksiye sahip bir çocuğun
aynı şekilde öğrenmesi oldukça zordur. Bu zor süreçte hem okulda hem de evde
desteğiniz ve sabrınız oldukça önemlidir.
Bu
zorlu süreçte çocuğunuza sevgi, destek ve sabırla yaklaşmanız gerekecektir.
NEDENLERİ
Disleksinin Sebepleri Nelerdir?
Disleksi, genellikle
aynı ailenin bireylerinde görülür.
Beynin
okumayı ve dili yöneten bölümünü yöneten genler ile çeşitli çevresel faktörler
ile bağlantılı olduğu düşünülmektedir.
Ailede
disleksi veya diğer öğrenme güçlükleri görülmesinin yanı sıra erken doğum veya doğumda düşük ağırlık, hamilelik
sırasında fetüsün beyin gelişimini değiştirebilecek nikotine, ilaçlara, alkole
veya enfeksiyona maruz kalma ile beynin okumayı sağlayan çeşitli bölümleri
arasındaki uyumsuzlukları disleksi riskini yükseltebilir.
Disleksi,
öğrenme zorluğu dahil olmak üzere çeşitli sorunlara yol açabilir.
Okuma,
diğer okul derslerinin çoğu için temel bir beceri olduğundan, disleksi olan
bir çocuk çoğu derste dezavantajlıdır ve akranlarına ayak uydurmakta
zorlanabilir.
Disleksi
tedavi edilmediği takdirde, çocuklarda küçük yaştan itibaren özgüven
sorunlarına, davranış sorunlarına, kaygıya, saldırganlığa, arkadaşlardan,
ebeveynlerden ve öğretmenlerden kaçınmaya yol açabilir.
Okuma
ve yetersizlik bir çocuğun büyüdükçe kendi potansiyeline ulaşmasını
engelleyebilir.
Bu
nedenle yetişkinlerde disleksinin uzun vadeli eğitimsel, sosyal ve ekonomik
sonuçları olabilir.
Disleksi
olan çocuklar aynı zamanda dikkat eksikliği / hiperaktivite bozukluğu,
yani kısaca DEHB riski altındadır. Bunun tersi de geçerlidir. DEHB,
hiperaktivite ve dürtüsel davranışlar nedeniyle disleksiyi tedavi etmeyi
zorlaştırabilir.
Belirtiler
Disleksi Belirtileri Nelerdir?
Çocuklarda
okula başlamadan önce disleksinin fark edilmesi zor olabilir,
ancak böyle bir sorunun varlığına işaret eden bir takım ipuçları önceden fark
edilebilir.
Bununla
birlikte çocuklar okul çağına ulaştığında bir problemi ilk fark eden kişi
genellikle öğretmeni olacaktır.
Disleksinin
şiddeti bireyden bireye değişir, ancak durumun ağırlığı genellikle çocuk
okumayı öğrenmeye başladığında belirginleşir.
Okul öncesi
küçük bir çocuğun disleksi riski altında olabileceğine dair
işaretler arasında:
·
Geç
konuşma,
·
Yeni
kelimeleri öğrenmede yavaşlık,
·
Kelimeleri
söylerken ses sırasını karıştırma ya da birbirleri ile benzer kelimeler
arasında ayırt etmede zorluk çekme,
·
Harfler,
renkler ve sayıların isimlerini hatırlamada zorluk çekme,
·
Tekerleme
söylemede ya da kafiyeleri öğrenmede zorluk çekme bulunur.
·
Okul çağı gelmiş bir çocukta disleksi
belirtileri ve semptomları daha belirgin hale gelebilir.
Bunlar arasında:
·
Yaşına
göre beklenen seviyenin altında okuyabilme,
·
Duyduklarını
anlama ve kavramada sorunlar yaşama,
·
Doğru
kelimeyi bulma veya sorulara cevap oluşturmada zorluk çekme,
·
Çeşitli
nesnelerin sıralamasını hatırlamada zorluk çekme,
·
Harfler
veya kelimeler arasındaki benzerliklerle farklılıkları görmede / işitmede
zorluk çekme
·
Yabancı
bir kelimeyi telaffuz ederken güçlük yaşama,
·
Heceleme
ve imlada zorluk yaşama,
·
Okuma
ödevlerini normalden uzun sürede tamamlama,
·
Okuma
içeren faaliyetlerden kaçınma bulunur.
Gençler ve yetişkinlerde
disleksi emareleri, çocuklukta görülen belirtiler ile benzerdir.
Gençler ve
yetişkinlerde görülen bazı yaygın disleksi belirtileri ve semptomları arasında:
·
Okuma
ya da yüksek sesle okuma sırasında güçlük çekme,
·
Yavaş
ve zorla okuma/yazma
·
Hecelemede
zorluk,
·
Okuma
içeren faaliyetlerden kaçınma,
·
İsimleri
veya kelimeleri telaffuz edememe veya hatırlama zorlukları,
·
İçindeki
kelimelerden kolaylıkla anlaşılamayacak şaka ya da ifadeleri anlama zorlukları,
·
Okumayı
veya yazmayı içeren faaliyetler için beklenmedik sürelere ihtiyaç duyma,
·
Hikaye
özetlemede zorluk,
·
Yabancı
bir dili öğrenmede zorluk,
·
Ezberlemede
zorluk,
·
Matematik
problemlerini çözmede zorluk bulunur.
Çoğu çocuk
anaokulu veya birinci sınıf başında okumayı öğrenmeye hazır olsa da, disleksi
olan çocuklar genellikle o zamana kadar okumanın temellerini
kavrayamazlar.
Eğer bir
çocuğun okuma seviyesi yaşı için beklenenin altında ise veya diğer disleksi
belirtileri fark edildiyse, bir doktora başvurulması tavsiye edilir.
Disleksi
teşhis ve tedavi edilmezse, çocukluk
döneminde başlayan okuma güçlüğü yetişkinliğe kadar devam edecektir.
Tanı
Yöntemleri
Disleksi Teşhisi Nasıl Konulur
·
Disleksi teşhis edebilecek
belirli ve tek bir test yoktur, ancak teşhis esnasında bir dizi faktör göz
önünde bulundurulur:
·
Başvurulan
doktor çocuğun gelişimi, eğitim sorunları ve tıbbi geçmişi hakkında sorular
sorarak, aile üyelerinin herhangi bir öğrenme özrü olup olmadığı da dahil olmak
üzere, ailede mevcut herhangi bir tıbbi durum hakkında bilgi edinmek
isteyecektir.
·
Doktor
evde strese yol açacak herhangi bir sorun olup olmadığını belirlemek üzere aile
ve ev yaşamı hakkında sorular sorabilir.
·
Doktor
çocuğun, aile üyelerinin veya öğretmenlerin cevaplaması için yazılı sorular
içeren bir anket verebilir. Çocuğun okuma ve dil becerilerini belirlemek için
bazı testleri yapmasını isteyebilir.
·
Doktor
tarafından gerçekleştirilecek görme, işitme ve nörolojik testler
başka bir tıbbi bozukluğun çocukta zayıf okuma yeteneğine neden olup olmadığını
belirlemeye yardımcı olabilir.
·
Doktor
çocuğunuzun zihinsel sağlığını daha iyi anlamak için çocuğa ve ebeveynlerine
psikolojik testlerde bulunan soruları sorabilir.
·
Bu
sayede sosyal sorunların, kaygı
veya depresyonun çocuğun yeteneklerini sınırlayıp sınırlayamadığını
belirlemeye yardımcı olabilir.
·
Okuma
ve diğer akademik becerileri test etmek üzere çocuğa bir dizi eğitim testi
yapılabilir. Bu testler sayesinde bir okuma uzmanı tarafından çocuğun okuma
becerisinin seviyesi ve kalitesi analiz edilebilir.
Tedavi
Yöntemleri
Disleksi Nasıl Tedavi Edilir?
Disleksi tedavisi için sorunun altında yatan beyin
anormalliklerini düzeltmenin bilinen bir yolu YOKTUR.
Ne
yazık ki disleksi YAŞAM BOYU süren bir sorundur.
Bununla
birlikte, bireyin kendisine özel ihtiyaçlarını ve uygun tedaviyi belirlemek
için yapılacak erken tespit ve değerlendirme başarıyı artırabilir.
Disleksi Eğitimi ve Eğitim Teknikleri
Disleksi
belirli eğitim yaklaşımları ve teknikleri kullanılarak tedavi edilir ve
müdahale ne kadar erken başlarsa o kadar etkili olur.
Yapılacak psikolojik
testler çocuğun öğretmenlerinin uygun bir öğretim programı
geliştirmesine yardımcı olacaktır.
Öğretmenler
çocuğun okuma becerilerini geliştirmek için işitme, görme ve dokunma
tekniklerini kullanabilirler.
Bir
çocuğa öğrenmek için farklı duyular kullanmalarına yardımcı olmak - örneğin,
bir dersi kayıttan dinlemek ve derste kullanılan harflerin şekli ile konuşulan
kelimeleri parmakla çizmek - bilgilerin beyine işlenmesine dolaylı olarak
yardımcı olabilir.
Disleksi
tedavisi örnek olarak:
·
Kelimeleri
oluşturan en küçük sesleri, yani fonemleri ya da ses birimlerini tanımayı ve
kullanmayı öğrenmeyi,
·
Harflerin
ve harf dizelerinin bu sesleri ve kelimeleri temsil ettiğini, yani fonetiği ya
da seslendirmeyi anlamayı,
·
Okuduğunu
anlamayı,
·
Okumayı
düzeltmek, akıcılığını ve hızını artırmak için yüksek sesle okumayı,
·
Tanınan
ve anlaşılan sözcüklerden oluşan bir kelime haznesi oluşturmayı öğrenmede
bireye yardım etmeye odaklanabilir.
Mümkün
olduğu kadar bir OKUMA uzmanıyla gerçekleştirilen özel ders oturumları disleksi
olan bireyler için yararlı olabilir.
Eğer
okuma engeli daha ciddiyse, özel dersin daha sık gerçekleşmesi gerekebilir veya
ilerleme daha yavaş gerçekleşebilir.
Anaokulunda
veya ilkokul başlangıcında sınıfta ek yardım alan disleksik okuma
becerilerini ilkokul ve lisede başarılı olacak kadar geliştirir.
Ancak
daha üst sınıflara kadar destek ve yardım almayan çocuklar iyi okumak için
gerekli becerileri öğrenmekte daha fazla zorluk çekebilirler.
Bu
durumda çocukların akademik olarak geride kalmaları muhtemeldir.
Şiddetli
disleksi olan bir çocuğun okuması hayat boyu kolay olmayabilir, ancak bu
çocuğun okumasına ve okul performansı ile yaşam kalitesini artıracak
stratejiler geliştirecek becerileri öğrenmesine engel değildir.
Ebeveynler
disleksi sorunu olan bir çocuğun başarılı olmasına yardımcı olmada çok önemli
bir rol oynarlar. Bunun için sorunun erkenden ele alınması tavsiye
edilir.
Disleksi
şüphesi varsa, çocuğun doktoru ile iletişime geçilmelidir.
Bununla
birlikte çocuğa yüksek sesle bir şeyler okumak tavsiye edilir.
Bunun
için çocuk 6 aylıkken ve hatta daha da küçükken başlamak en iyisidir.
Çocukla
birlikte sesli kaydedilmiş kitapları dinlemek bir başka yöntemdir.
Zaman
içerisinde çocuk büyüdükçe, hikayeleri çocuğa anlattıktan sonra bir defa da
birlikte okunması tavsiye edilir.
Çocuğun
okulu ve öğretmenleriyle birlikte çalışıp, okulda nasıl başarılı olabileceğine
dair ortak bir strateji belirlenmesi tavsiye edilir.
Bununla
birlikte okuma zamanı teşvik edilmelidir.
Hemen
her çocuğun okuma becerilerini geliştirmesi için okuma alıştırması yapması
gerekir.
Bunun
için ebeveynin de örnek olması tavsiye edilir.
Eğer
ebeveyn gün içinde belli bir süreyi kendisi okumaya ayırırsa, çocuk bunu örnek
alacak ve okumanın eğlenceli olabileceğini görebilecektir.
Yetişkinlerde Disleksi
Disleksi ile mücadele eden yetişkinler için iş hayatında başarıya ulaşmak zor
olabilir.
Disleksisi olan yetişkin bir bireyin
hedeflerine ulaşması için yaşı ne olursa olsun okuma ve yazma konusunda
değerlendirme ve öğretici yardım alması tavsiye edilir.
Buna ek olarak yasaların tanıdığı haklar kapsamında
işverenden ya da akademik kurumdan ek eğitim ve makul kaynaklar talep
edilebilir.
Akademik
sorunlar disleksi olan bir kişinin mutlaka başarısız olacağı anlamına
gelmez.
Disleksi
olan yetenekli öğrenciler, doğru kaynaklar
yardımıyla oldukça başarılı olabilirler.
Disleksi
olan birçok insan matematik, bilim veya sanatta yeteneklidir.
Hatta
bazıları başarılı yazarlık kariyerlerine sahiptir.
Disleksi İle Yaşamak ve Destek Almak
Disleksi
olan çocuklar için duygusal destek ve okuma içermeyen etkinliklerde başarı
fırsatları önemlidir.
Disleksi olan
çocuklara karşı destekleyici olmak önemlidir.
Okuma
zorlukları çocuğun özgüvenini etkileyebilir.
Çocukla
konuşarak disleksi olduğunu ve bunun kişisel bir başarısızlık olmadığını
açıklamak önemlidir.
Çocuk
bunu ne kadar iyi anlarsa, öğrenme engeli ile o kadar daha iyi başa
çıkabilir.
Çocuğun
evde öğrenmesine yardımcı olmak için gerekli önlemleri alarak, öğrenim görmesi
için temiz, sessiz ve düzenli bir yer ile bir çalışma zamanı belirlemek tavsiye
edilir.
Çocuğunun
yeterince dinlendiğinden ve düzenli, sağlıklı beslendiğinden emin olmak
önemlidir.
Okuma
için normal kağıt kitapların yanı sıra çoğunlukla metin içeren ağ sayfalarından
da yararlanılması tavsiye edilir.
Çocuğun
ekran süresini düzenleyerek okumaya yönlendirmek mümkündür.
Çocuğun
öğretmenleriyle iletişim halinde kalınmalıdır.
Öğretmenler
ile sık sık konuşarak okulda gelişim takip edilmelidir ve gerekirse, okuma
gerektiren sınavlar için kendisine fazladan zaman verilmesi talep edilmelidir.
Öğretmenden,
çocuğun daha sonra dinlemesi için dersleri kayıt altına alıp alamayacağı
sorulabilir.
Çocukları
benzer öğrenme güçlüğü çeken ebeveynlerle iletişim halinde kalmak için bir
destek grubuna katılmak, disleksi ile başa çıkmada yardımcı olabilir.
Destek grupları faydalı bilgilerin yanı sıra duygusal destek sağlayabilir.
https://www.acibadem.com.tr/ilgi-alani/disleksi/#tedavi-yontemleri