16 Eylül 2024 Pazartesi

DEĞERLER EĞİTİMİ NEDİR?

.   DEĞERLER EĞİTİMİ NEDİR?   .
.  NEDEN ÖNEMLİDİR?
.  Değerler, aklın ve kalbin birlikte uyum içinde olması şeklinde tanımlanabilir.
.  Ahlaki, kültürel, ruhsal, toplumsal ve bireysel alana ilişkin uygun duyarlılık geliştirmeyi ve bunları içselleştirmeyi içerir.
.  Toplumsal ve insani değerler insan yaşamının en önemli yanını oluşturur.
.  "Sevgi, cesaret, dostluk, yardımlaşma, temizlik, saygı, doğruluk, nezaket" ve benzerleri önem verilen toplumsal değerlerdir.
.  Değerler toplum için önemlidir, değerlere uygun davranan insanlar da toplum gözünde değerlidir.
.  Değerler sadece günlük eylem ve davranışlarımıza rehberlik eden ilke ve ölçütler olmaları bakımından değil, genel "yaşam tarzımızı" ve "yönünü etkileme", "belirleme açısından" da önemlidir.
.  Bu belirleme, seçeceğimiz meslekten, ülkesi veya insanlık için özveride bulunmaya, nasıl bir anne veya baba olacağımıza kadar geniş ve önemli bir alanı kapsar.
.  Toplumsal yaşantımızın temel yapısını oluşturan "milli, manevi, sosyal, ahlaki ve kültürel" değerlerimizden olan;
·       Yardımlaşma
·       Dürüstlük
·       Sorumluluk
·       Sevgi
·       Hoşgörü
·       Saygı
·       Barış
·       Özgüven 
gibi kazanımları çocuklarımıza, kazandırmak amacıyla düzenli ve çok dikkatli olarak vermeliyiz.
.  Okul öncesi eğitimde çocukları tüm gelişim alanlarında desteklemek hedeflenir ve kaliteli bir okul öncesi eğitimde akademik becerilerin yanı sıra toplumsal değerlere de yer verilmelidir.
.  Okul öncesi dönemde kendine güvenme, sorumluluk alma, sorumluluklarını yerine getirme, bir göreve başlama/ görevi tamamlama, takım çalışması, yalan söylememe, nezaket kelimelerini kullanma gibi değerlerin kazandırılması çocuğun tüm yaşamı boyunca kullanacağı becerileri de beraberinde getirir.
.  İyi bir "değerler eğitimi "çocuğun kişilik gelişimi kadar "akademik başarısını" da olumlu etkileyecektir.
.  "Doğru ve iyi" olanı bilmek ile "doğru ve iyi olanı yapmak" arasındaki en önemli bağlantı, doğru ve iyi olanı yapacak bir "karaktere" sahip olmaktır.
.  Değerler Eğitimi Programı (YDEP) değerlerin eğitimini işleyen bir eğitim programıdır.
.  Çocukların ve genç yetişkinlerin on iki temel kişisel ve sosyal değeri keşfetmelerine ve geliştirmelerine yardımcı olmaları için eğitimcilere farklı deneysel çalışmalar ve pratik yöntemler sunmaktadır.
.  Bu değerler; "mutluluk, dürüstlük, alçakgönüllülük, işbirliği, özgürlük, sevgi, barış, saygı, sorumluluk, sadelik, hoşgörü, birlik"… olarak belirlenmiştir.
.  "Yaşayan Değerler Eğitimi Programı" (YDEP) 1995 yılında Birleşmiş Milletlerin 50. Yıl dönümü kutlamaları için Brahma Kumaris'in hazırladığı uluslar arası bir projeden gelişmiş;
- "Daha İyi Bir Dünya İçin Değerlerimizi Paylaşalım" isimli bu proje 12 evrensel değere odaklanmıştır. .
.  Birleşmiş Milletler sözleşmesinin önsözündeki bir ilkeden geliştirilmiş olan tema:
- " Temel insan haklarına, insan varlığının onuruna ve değerine olan inancı yeniden pekiştirmek için..."dir. 
.  Halen UNESCO tarafından desteklenen ve Association for Living Values Education İnternational (ALIVE) adlı kar amacı gütmeyen bir kuruluş tarafından farklı ülkelerde yürütülmekte olan programın amacı çocukların "karar verebilen, toplumda saygın bir yeri olan, kişisel gelişimlerini sağlayan" bireyler olmalarını kolaylaştırmaktadır.
.     (Alıntı: https://korfezataturkortaokulu.meb.k12.tr/icerikler/degerler-egitimi-nedir-neden-onemlidir_14304330.html)
.   Ayrıca bakınız:
.   Öğretim programlarında yer alan "kök değerler":
https://ogmmateryal.eba.gov.tr/kitap/degerler-egitimi/index.html