DEĞERLER EĞİTİMİ NEDİR?
. DEĞERLER EĞİTİMİ NEDİR? .
. NEDEN ÖNEMLİDİR?
. Değerler, aklın ve kalbin birlikte uyum
içinde olması şeklinde tanımlanabilir.
. Ahlaki, kültürel, ruhsal, toplumsal ve
bireysel alana ilişkin uygun duyarlılık geliştirmeyi ve bunları içselleştirmeyi
içerir.
. Toplumsal ve insani değerler insan yaşamının
en önemli yanını oluşturur.
. "Sevgi, cesaret, dostluk,
yardımlaşma, temizlik, saygı, doğruluk, nezaket" ve benzerleri önem
verilen toplumsal değerlerdir.
. Değerler toplum için önemlidir,
değerlere uygun davranan insanlar da toplum gözünde değerlidir.
. Değerler sadece günlük eylem ve
davranışlarımıza rehberlik eden ilke ve ölçütler olmaları bakımından değil,
genel "yaşam tarzımızı" ve "yönünü etkileme", "belirleme
açısından" da önemlidir.
. Bu belirleme, seçeceğimiz meslekten, ülkesi
veya insanlık için özveride bulunmaya, nasıl bir anne veya baba olacağımıza
kadar geniş ve önemli bir alanı kapsar.
. Toplumsal yaşantımızın temel yapısını
oluşturan "milli, manevi, sosyal, ahlaki ve kültürel"
değerlerimizden olan;
·
Yardımlaşma
·
Dürüstlük
·
Sorumluluk
·
Sevgi
·
Hoşgörü
·
Saygı
·
Barış
·
Özgüven
gibi
kazanımları çocuklarımıza, kazandırmak amacıyla düzenli ve çok dikkatli olarak
vermeliyiz.
. Okul öncesi eğitimde çocukları tüm gelişim
alanlarında desteklemek hedeflenir ve kaliteli bir okul öncesi eğitimde
akademik becerilerin yanı sıra toplumsal değerlere de yer verilmelidir.
. Okul öncesi dönemde kendine güvenme,
sorumluluk alma, sorumluluklarını yerine getirme, bir göreve başlama/ görevi
tamamlama, takım çalışması, yalan söylememe, nezaket kelimelerini kullanma gibi
değerlerin kazandırılması çocuğun tüm yaşamı boyunca kullanacağı becerileri de
beraberinde getirir.
. İyi bir "değerler eğitimi "çocuğun
kişilik gelişimi kadar "akademik başarısını" da olumlu
etkileyecektir.
. "Doğru ve iyi" olanı bilmek ile "doğru
ve iyi olanı yapmak" arasındaki en önemli bağlantı, doğru ve iyi olanı
yapacak bir "karaktere" sahip olmaktır.
. Değerler Eğitimi Programı (YDEP) değerlerin
eğitimini işleyen bir eğitim programıdır.
. Çocukların ve genç yetişkinlerin on iki temel
kişisel ve sosyal değeri keşfetmelerine ve geliştirmelerine yardımcı olmaları
için eğitimcilere farklı deneysel çalışmalar ve pratik yöntemler sunmaktadır.
. Bu değerler; "mutluluk, dürüstlük,
alçakgönüllülük, işbirliği, özgürlük, sevgi, barış, saygı, sorumluluk, sadelik,
hoşgörü, birlik"… olarak belirlenmiştir.
. "Yaşayan Değerler Eğitimi Programı"
(YDEP) 1995 yılında Birleşmiş Milletlerin 50. Yıl dönümü kutlamaları için
Brahma Kumaris'in hazırladığı uluslar arası bir projeden gelişmiş;
- "Daha
İyi Bir Dünya İçin Değerlerimizi Paylaşalım" isimli bu proje 12 evrensel
değere odaklanmıştır. .
. Birleşmiş Milletler sözleşmesinin önsözündeki
bir ilkeden geliştirilmiş olan tema:
- "
Temel insan haklarına, insan varlığının onuruna ve değerine olan inancı yeniden
pekiştirmek için..."dir.
. Halen UNESCO tarafından desteklenen ve
Association for Living Values Education İnternational (ALIVE) adlı kar amacı
gütmeyen bir kuruluş tarafından farklı ülkelerde yürütülmekte olan programın
amacı çocukların "karar verebilen, toplumda saygın bir yeri olan,
kişisel gelişimlerini sağlayan" bireyler olmalarını kolaylaştırmaktadır.
. (Alıntı: https://korfezataturkortaokulu.meb.k12.tr/icerikler/degerler-egitimi-nedir-neden-onemlidir_14304330.html)
. Ayrıca bakınız:
. Öğretim programlarında yer alan "kök
değerler":
https://ogmmateryal.eba.gov.tr/kitap/degerler-egitimi/index.html
Hiç yorum yok:
Yorum Gönder