. DEĞERLER EĞİTİMİ .
.
Değerler Eğitimi Nedir ve Neleri Kapsar?
Değerler
eğitimi, bireylerin ve toplumun
sahip olduğu ahlaki, kültürel, manevi ve evrensel değerleri öğrenme,
içselleştirme ve bu değerlere uygun davranışlar sergileme sürecidir.
Bu
eğitim, bireyin karakter gelişimini destekleyerek, sorumluluk bilinci,
empati, saygı, dürüstlük, yardımlaşma gibi
nitelikleri kazanmasını hedefler.
Yalnızca
bilgi aktarımı değil, aynı zamanda duygusal farkındalık ve davranışsal
dönüşümü de içerir.
Değerler
eğitimi, bireyin hem kendisine hem de “topluma yararlı”, “erdemli” bir insan
olmasını amaçlar.
Değerler
eğitimi, bireyin yaşamın her alanında “doğru kararlar” almasına, “toplumsal
uyumu” güçlendirmesine ve “huzurlu bir yaşam” sürmesine katkıda bulunur.
Bu
kapsamda şunları içerebilir:
-Evrensel
Değerler:
Sevgi,
saygı, hoşgörü, adalet, barış, dürüstlük, sorumluluk, empati.
-Ulusal
Değerler:
Yurtseverlik,
bağımsızlık, ulusal birlik ve beraberlik, ulusal kültür ve tarih bilinci.
-Manevi
Değerler:
İnanma,
şükür, sabır, merhamet, fedakârlık.
-Toplumsal
Değerler:
Yardımlaşma,
dayanışma, iş birliği, konukperverlik, nezaket.
-Bireysel
Değerler:
Özgüven,
öz disiplin, çalışkanlık, azim, sorumluluk.
-Çevresel
Değerler:
Doğa
sevgisi, çevre bilinci, kaynakları verimli kullanma.
TÜRK TOPLUMUNDA "DEĞERLER EĞİTİMİ"
Nasıl ve Hangi Aşamalarla Verilmelidir?
Türk
toplumunda değerler eğitiminin etkin bir şekilde verilmesi için çok yönlü ve
aşamalı bir yaklaşım benimsenmelidir.
Bu
süreçte hem “resmi eğitim kurumları” hem de aile ve diğer toplumsal yapılar
etken rol oynamalıdır.
1. Ailede Değerler Eğitimi (Temel Aşama)
Aile,
değerler eğitiminin ilk ve en kritik aşamasıdır.
Çocuk,
değerleri ilk olarak ailesi içinde gözlemleyerek, taklit ederek ve yaşayarak
öğrenir.
-Model
Olma:
Ebeveynler,
çocuklarına kazandırmak istedikleri değerleri kendi davranışlarıyla
sergilemelidir. Örneğin, dürüstlük öğretilmek isteniyorsa, ebeveynlerin her
durumda kendilerinin dürüst davranması gerekir.
-Açık
İletişim:
Değerler
hakkında çocuklarla açıkça konuşulmalı, neden önemli oldukları basit ve
anlaşılır bir dille açıklanmalıdır.
Çocukların
soruları sabırla dinlenmeli ve anlamlı cevaplar verilmelidir.
-Ödüllendirme
ve Pekiştirme: Olumlu değerlere
uygun davranışlar sergileyen çocuklar takdir edilmeli, övülerek bu davranışlar
pekiştirilmelidir. Maddi ödüller yerine manevi takdir ve teşvikler tercih
edilmelidir.
-Ev
İşlerine Katılım:
Sorumluluk
bilincini geliştirmek için çocuklara yaşlarına uygun ev işleri verilmeli ve bu
görevleri yerine getirmeleri konusunda teşvik edilmelidir.
-Masal
ve Öykü Anlatımı:
Ulusal
ve manevi değerleri içeren, ibretlik olayların yer aldığı masallar, öyküler ve
destanlar anlatılarak çocukların hayal güçleri ve “değer bilinci”
zenginleştirilmelidir.
2. Okulda Değerler Eğitimi (Sistematik ve Destekleyici
Aşama)
Okul,
değerler eğitiminin sistemli ve bilinçli bir şekilde verildiği önemli bir
kurumdur.
-Bütünleştirilmiş
Yaklaşım:
Değerler,
ayrı bir ders olarak değil, tüm ders programlarına entegre edilerek
verilmelidir.
Tarih,
edebiyat, sosyal bilgiler gibi dersler, değerlerin somut örneklerle işlenmesi
için ideal platformlardır.
-Öğretmenlerin
Rolü:
Öğretmenler,
değerlerin aktarımında en önemli modellerdendir.
Kendi
davranışlarıyla değerlere bağlılıklarını göstermeli, öğrencilere rehberlik
etmeli ve değerler konusunda onlarla açıkça konuşmalıdır.
Öğretmenler,
değerler eğitimi konusunda düzenli olarak “hizmet içi eğitimler” almalıdır.
-Etkinlik
Temelli Öğrenme:
Sorumluluk,
adalet, yardımseverlik gibi temalarda projeler, drama çalışmaları, münazaralar,
sosyal sorumluluk etkinlikleri (yardım kampanyaları, çevre temizliği vb.)
düzenlenmelidir.
Bu
tür etkinlikler, değerlerin “yaşanarak” ve “deneyimlenerek” öğrenilmesini
sağlar.
-Öyküler
ve Ahlaki İkilemler:
Ahlaki
ikilemler içeren hikayeler sunularak öğrencilerin empati kurma, akıl yürütme ve
problem çözme becerilerini kullanarak değerler üzerine düşünmeleri teşvik
edilmelidir.
Burada
önemli olan doğru yanıtı bulmaktan çok, öğrencinin “düşünme süreci”dir.
-Okul
İklimi ve Sosyal Çevre:
Okulun
genel atmosferi, öğrencilerin birbirleriyle ve öğretmenleriyle olan ilişkileri,
okul kuralları ve sosyal etkinlikler, değerlerin yaşam bulduğu bir ortam
sunmalıdır.
Okulda,
“güvenli, temiz ve saygılı” bir ortam olmalıdır.
-Aile-Okul
İş Birliği:
Okul,
değerler eğitimi konusunda aileleri bilgilendirmeli, seminerler düzenlemeli ve
iş birliği içinde hareket etmelidir.
Aile
ve okulun aynı değerleri savunması ve uygulaması, “eğitimin” etkinliğini
artıracaktır.
3. Toplumsal Alanda Değerler Eğitimi (Pekiştirici ve
Genişletici Aşama)
Aile
ve okul dışında, toplumun diğer tüm unsurları da değerler eğitimine katkıda
bulunmalıdır.
-Medya
ve Sanat:
Televizyon,
internet, sinema, tiyatro, müzik gibi medya ve sanat dalları, değerlerin doğru
ve etkili bir şekilde yaygınlaştırılması için kullanılmalıdır. Özellikle
çocuklara ve gençlere yönelik içeriklerde pozitif değerler ön plana
çıkarılmalıdır.
-Sivil
Toplum Kuruluşları:
Dernekler,
vakıflar, spor kulüpleri gibi sivil toplum kuruluşları, kendi faaliyet
alanlarında değerler eğitimine yönelik projeler geliştirmeli ve uygulamalıdır.
Gönüllülük
etkenlikleri, değerlerin yaşanarak öğrenilmesi için önemli bir zemin sunar.
-Yerel
Yönetimler:
Belediyeler,
parklar, kütüphaneler, kültür merkezleri gibi alanlarda değerleri özendirici
etkinlikler, kampanyalar ve işlik çalışmaları düzenlemelidir.
-Dinsel
Kurumları:
Camiler
ve diğer ibadethaneler, kendi bünyelerinde dini ve ahlaki değerleri anlatan
programlar düzenleyerek toplumsal değerlerin güçlenmesine katkı
sağlayabilirler.
-Örnek
Kişiler:
Toplumda
seçilerek, örnek alınan liderler, sanatçılar, sporcular ve bilim insanları,
kendi yaşam biçimleri ve söylemleriyle “değerlerin yaygınlaşmasına” olumlu
katkıda bulunabilirler.
Bu
aşamaların bir bütünlük içinde, “eşgüdümsel” ve “sürekli” bir biçimde
uygulanması, Türk toplumunda değerler eğitiminin daha güçlü ve kalıcı olmasını
sağlayacaktır.
Özellikle
“ezberden uzak, deneyime dayalı ve katılımcı bir eğitim modelini”
benimsemek büyük önem taşımaktadır.
Bu
süreçte medya ve sosyal medyanın olumsuzluk yaratan etkisi ve rolü üzerinde iyi
düşünülmeli ve fikir oluşturulmalıdır.
. Öğretmen Gönen
ÇIBIKCI, 2025.06.26, Mff.
.
(Araştırma ve incelemeye dayanan değerlendirme yazım.)