10 Temmuz 2018 Salı

20 - Eğitim ve Öğretim "Çift Dilli" Olabilir

  Eğitim ve Öğretim "Çift Dilli" Olabilir
Bilingualer Unterricht erhöht sprachliche und interkulturelle Kompetenzen
       Çocuğun ikinci dil kazanımı anadilinin ruhsal, sosyal ve dilsel dünyaya doğru adımlar attığı zaman daha az zahmetle oluşur.  
        Bu nedenle de birinci dilin yani anadilinin kazanımı üzerinden elde edilen kavram gelişimi ikinci dilin kazanımında çok büyük bir rol oynar.
       Gelişmiş düşünce, kavram oluşumunun tamamlanmış olması, dışa yansıyabilen iletişim yapıları ve alışkanlıkları, ancak anadilde öğrenme süreçlerine katıldığında, ikinci dil kazanımını, örneğin Almanca'nın kazanımını desteklerler.
       Çok ekinli bir toplumda devlet bunu kendi politikasına oturtamamış olsa da  bu tam bir gerçek olarak ortadadır. 
        Bu gerçeğin toplumsal kurumların yapısallılığına da yansıması ve ona göre düzenlenmiş olması gerekir. 
        Ama bu gereklilik yerine getirilmediği içindir ki yaşamın bir çok alanında eğitim ve öğretim kurumlarında çok boyutlu sorunlar yaşanmaktadır. 
       Bu bağlamda da anadili destekli bir eğitim ve öğretim yani çift dilli (iki dilli) bir eğitim ve öğretim  istemi dile getirilmelidir.
       Özellikle çocuğun yaşama ilk başladığı dönemlerde anaokulunda, temel okulun ilk yıllarında çift dilli bir eğitim ve öğretim çocuğun çok güçlü bir temel donanım kazanmasına yarayacaktır. 
        Çalışmalarda Almanca ve Türkçe dili iletişim dili, öğretim dili olarak kullanılacaktır.
       Çift dilli, ekinlerarası bir eğitim ve öğretim programlarının hazırlanmasında her ekinden içerik olarak kazanılan, demokratik ve insancıl ilişkiler "temel" olarak alınmalıdır. 
        Bu çalışmalarda bir paralellik ve birbirleriyle uyum sağlanmalıdır. 
        Öğrencilerin yaş, durum ve kavram gelişiminden, onların gereksinimlerinden yola çıkılmalıdır.
       İki dilli eğitim ve öğretim, çok ekinli günlük yaşamda karşılaşılan uyumsuzlukları ve terslikleri gözlenir hale getirir ve de bunların olumlu bir yöne doğru işlenebilmesini sağlar.
       Okuma-yazma ve öğrenme süreçlerinin belirlenmesinde ve de verilmek istenilen konularda çok ekinliliğe yer verilmelidir.
       Bu görevin gerçekleştirilmesinde eğitim ve dil bilimcilerinin, psikologların ve eğitimcilerin kendi uzmanlıkları içinde ortak bir işbirliğine gitmesi gerekir.
       Bu tür bir uygulamanın gerçekleştirilebilmesi için Alman ve Türk öğretmenlerin birlikte katılacakları "görev içi" programları sağlanmalıdır. (Meslek kursları...)
        Yapılacak çalışmalar bilimcilerin desteği ve gözetiminde tartışılacak, ortak bir yön saptanacak ve bunlar derslere aktarılacaktır.
       Son yıllarda Almanya'nın bazı kentlerinde, örneğin Berlin ve Münih'de iki dilli  ve iki ekinli okullar açılmıştır. 
        Bu okullarda oldukça üst düzeyde bir donanıma sahiptirler.    
        Açılış nedenleri ise daha çok diplomat çevresi ailelere görev sunmak olan bu okullarda iki öğretim dili vardır. 
       Örneğin Almanca-Fransızca, Almanca-İngilizce, Almanca-Rusca... "Avrupa Okulu" adını taşıyan bu okul türü bizim çocuklarımıza yönelik olarak da değerlendirilmelidir. 
         Göçmen çocukları da devam edebilmelidir. Almanca- Türkçe iki öğretim dili olarak uygulanmalıdır. 
         Sonuç her iki dil ve ekin için de şu anki durumdan çok daha iyi olacaktır.
       Iki dilli eğitim- öğretimin tüm koşullarının yaratılması ve denetimi de doğal olarak Alman yöneticilerinin görevi olmalıdır.
       İki dilli eğitim ve öğretimin olduğu kurumlarda bu çalışmanın yanı sıra Türkçe dilli çocuklara ayrıca da dil dersi verilerek anadillerinin gelişmesi sağlanmalıdır. 
        Bu dersi verecek olan öğretmenlerin de, kesinlikle, iki dilli derslerin öğretmenleriyle uyumlu çalışmaları gerekir. 
        Türkçe dilli öğretmenin her iki derste de görev alması ve bunun alt yapısına, donanımına sahip olabilmesi daha da iyi bir uygulamadır.

       Öğretmen Gönen ÇIBIKCI,
       25 Şubat 2000 Cuma, Aschaffenburg,

https://www.stuttgarter-zeitung.de/inhalt.bilingualer-unterricht-schritt-fuer-schritt-zur-zweisprachigkeit.facfcf88-63bb-42f8-bc6a-9cda21d4bd01.html

https://www.the-english-academy.de/bilingualer-unterricht-erfolgsmodell/

Bilingualer Unterricht ist Unterricht in zwei Sprachen, in dem Teile des Fachunterrichts (z.B. in Erdkunde, Geschichte oder Biologie) in der Fremdsprache erteilt werden und die Fremdsprache zur Arbeitssprache im Sachfachunterricht wird.
Bilingualer Unterricht ist ein Erfolgskonzept. 

20. )



Hiç yorum yok:

Yorum Gönder