Eğitim ve Öğretim "Çift
Dilli" Olabilir
Bilingualer Unterricht erhöht sprachliche und
interkulturelle Kompetenzen
Çocuğun
ikinci dil kazanımı anadilinin ruhsal, sosyal ve dilsel dünyaya doğru adımlar
attığı zaman daha az zahmetle oluşur.
Bu nedenle de birinci dilin yani
anadilinin kazanımı üzerinden elde edilen kavram gelişimi ikinci dilin
kazanımında çok büyük bir rol oynar.
Gelişmiş
düşünce, kavram oluşumunun tamamlanmış olması, dışa yansıyabilen iletişim
yapıları ve alışkanlıkları, ancak anadilde öğrenme süreçlerine katıldığında,
ikinci dil kazanımını, örneğin Almanca'nın kazanımını desteklerler.
Çok
ekinli bir toplumda devlet bunu kendi politikasına oturtamamış olsa da bu tam bir gerçek olarak ortadadır.
Bu
gerçeğin toplumsal kurumların yapısallılığına da yansıması ve ona göre
düzenlenmiş olması gerekir.
Ama bu gereklilik yerine getirilmediği içindir ki
yaşamın bir çok alanında eğitim ve öğretim kurumlarında çok boyutlu sorunlar
yaşanmaktadır.
Bu bağlamda da anadili destekli bir eğitim ve öğretim yani çift
dilli (iki dilli) bir eğitim ve öğretim
istemi dile getirilmelidir.
Özellikle
çocuğun yaşama ilk başladığı dönemlerde anaokulunda, temel okulun ilk
yıllarında çift dilli bir eğitim ve öğretim çocuğun çok güçlü bir temel donanım
kazanmasına yarayacaktır.
Çalışmalarda Almanca ve Türkçe dili iletişim dili,
öğretim dili olarak kullanılacaktır.
Çift
dilli, ekinlerarası bir eğitim ve öğretim programlarının hazırlanmasında her
ekinden içerik olarak kazanılan, demokratik ve insancıl ilişkiler
"temel" olarak alınmalıdır.
Bu çalışmalarda bir paralellik ve
birbirleriyle uyum sağlanmalıdır.
Öğrencilerin yaş, durum ve kavram
gelişiminden, onların gereksinimlerinden yola çıkılmalıdır.
İki
dilli eğitim ve öğretim, çok ekinli günlük yaşamda karşılaşılan uyumsuzlukları
ve terslikleri gözlenir hale getirir ve de bunların olumlu bir yöne doğru
işlenebilmesini sağlar.
Okuma-yazma
ve öğrenme süreçlerinin belirlenmesinde ve de verilmek istenilen konularda çok
ekinliliğe yer verilmelidir.
Bu
görevin gerçekleştirilmesinde eğitim ve dil bilimcilerinin, psikologların ve
eğitimcilerin kendi uzmanlıkları içinde ortak bir işbirliğine gitmesi
gerekir.
Bu
tür bir uygulamanın gerçekleştirilebilmesi için Alman ve Türk öğretmenlerin birlikte katılacakları "görev içi" programları sağlanmalıdır. (Meslek kursları...)
Yapılacak çalışmalar bilimcilerin desteği ve
gözetiminde tartışılacak, ortak bir yön saptanacak ve bunlar derslere
aktarılacaktır.
Son
yıllarda Almanya'nın bazı kentlerinde, örneğin Berlin ve Münih'de iki
dilli ve iki ekinli okullar açılmıştır.
Bu okullarda oldukça üst düzeyde bir donanıma sahiptirler.
Açılış nedenleri ise
daha çok diplomat çevresi ailelere görev sunmak olan bu okullarda iki öğretim
dili vardır.
Örneğin Almanca-Fransızca, Almanca-İngilizce, Almanca-Rusca...
"Avrupa Okulu" adını taşıyan bu okul türü bizim çocuklarımıza yönelik
olarak da değerlendirilmelidir.
Göçmen çocukları da devam edebilmelidir.
Almanca- Türkçe iki öğretim dili olarak uygulanmalıdır.
Sonuç her iki dil ve
ekin için de şu anki durumdan çok daha iyi olacaktır.
Iki
dilli eğitim- öğretimin tüm koşullarının yaratılması ve denetimi de doğal
olarak Alman yöneticilerinin görevi olmalıdır.
İki
dilli eğitim ve öğretimin olduğu kurumlarda bu çalışmanın yanı sıra Türkçe
dilli çocuklara ayrıca da dil dersi verilerek anadillerinin gelişmesi
sağlanmalıdır.
Bu dersi verecek olan öğretmenlerin de, kesinlikle, iki dilli
derslerin öğretmenleriyle uyumlu çalışmaları gerekir.
Türkçe dilli öğretmenin
her iki derste de görev alması ve bunun alt yapısına, donanımına sahip
olabilmesi daha da iyi bir uygulamadır.
Öğretmen Gönen
ÇIBIKCI,
25 Şubat 2000 Cuma, Aschaffenburg,
https://www.stuttgarter-zeitung.de/inhalt.bilingualer-unterricht-schritt-fuer-schritt-zur-zweisprachigkeit.facfcf88-63bb-42f8-bc6a-9cda21d4bd01.html
https://www.the-english-academy.de/bilingualer-unterricht-erfolgsmodell/
Bilingualer Unterricht ist Unterricht in zwei Sprachen, in dem Teile des
Fachunterrichts (z.B. in Erdkunde, Geschichte oder Biologie) in der
Fremdsprache erteilt werden und die Fremdsprache zur Arbeitssprache im
Sachfachunterricht wird.
Bilingualer Unterricht ist ein Erfolgskonzept.
20. )
Hiç yorum yok:
Yorum Gönder