30 Mart 2025 Pazar

SİSTEM NASIL ÇALIŞIYOR?

    ALMAN OKUL SİSTEMİ NASIL ÇALIŞIYOR?

Okul açılışında "hediye külahı" geleneği vardır.

Almanya'da ebeveynlerin çocuklarına evde eğitim vermelerine izin verilmiyor.

Burada devletin eğitim yetkisine dayanan genel zorunlu eğitim uygulanmaktadır.

Çocuklar genellikle altı yaşında okula başlar ve en az dokuz yıl okula devam ederler .

Almanya'da okul sistemi nasıl yapılandırılmıştır?

Bütün çocuklar önce ilkokula giderler.

Çoğu federal eyalette dört yıllık eğitimin ardından liseye, Berlin ve Brandenburg'ta ise altı yıllık eğitimin ardından liseye geçiliyor.

Veliler ve öğretmenler, çocukları için hangi okul türünün en uygun olduğuna birlikte karar verirler. Teklif eyaletlere göre bir miktar değişiklik göstermektedir.

Dokuz veya on yıllık bir okul eğitiminin ardından gençler mesleki eğitime başlayabilir veya eğitimlerine devam edebilirler.

12. veya 13. sınıftan sonra Gymnasium, öğrencilere üniversitede eğitim görme hakkı veren ABİTUR ile son bulur .

Almanya'da okul ücreti var mı?

Almanya'da eğitim seviyesi yüksek olan devlet okulları ücretsizdir ve vergilerle finanse edilmektedir. Öğrencilerin yaklaşık yüzde 9'u, velilerinden ücret alan özel okullara gidiyor.

Okulların sorumluluğu nerede?

Almanya'da okullar merkezi olarak örgütlenmemiştir, eyaletlerin kendi inisiyatifindedir .

16 eyaletin eğitim bakanlıkları sorumludur.

Derslerin kapsamı, müfredat, yeterlilikler ve okul türleri arasındaki geçişler her federal eyalette farklı şekilde düzenlenebilmektedir.

Meslek liseleri nelerdir?

Almanya'da meslek okulları okul mezuniyetinden sonra ikili eğitim sistemine tabi tutulmaktadır. Katılımcılar, mesleki eğitim kurumlarında pratik beceriler öğrenirken, meslek liselerinde de teorik bilgi ediniyorlar.

Eğitim genellikle iki ila üç yıl arasında sürmektedir.

Almanya'da okul tatilleri nasıl düzenleniyor?

Tatil tarihleri ​​16 eyalette farklılık göstermektedir.

En uzun tatiller altı hafta süren yaz tatilleridir.

Ancak çoğu ülkede bu süre her yıl değişmektedir.

Bu, örneğin tatilin bir yılda haziran ortasından temmuz sonuna kadar, bir başka yılda ise temmuz sonundan eylül başına kadar sürmesi anlamına geliyor.

Almanya'da doğru okulu bulun

Almanya'daki tüm okullar ücretsiz mi?

Uluslararası okullar var mı?

Almanya'da devlet okulları ücretsizdir.

Ailesiyle birlikte belli bir süreliğine Almanya'ya taşınan herkes Alman okul sistemiyle baş etmek zorunda kalıyor .

Devlet okulları, özel okullar ve uluslararası okullar var.

Hangi okul türünün sizin için en iyi olduğu, Almanya'da ne kadar süre yaşamak istediğinize, çocuklarınızın yaşına ve Almancayı ne kadar iyi konuştuklarına bağlıdır .

Devlet okulları

Almanların çoğu çocuklarını devlet okullarına gönderiyor.

Ücretsizdirler ve yüksek standartlarda eğitim sunarlar.

Eğitim dili genellikle Almanca'dır, ancak yabancılara yönelik Almanca dersleri de sıklıkla verilmektedir.

Özel okullar   Privatschulen

Özel okullar ücretlidir ancak toplumun geniş kesimlerine ulaşabilmeleri için devlet desteği alırlar. Öğrencilerin bir kabul sürecinden geçmeleri gerekmektedir.

Özel okullar hakkında bilgi: privatschulen.de
 

Uluslararası Okullar

Uluslararası okullar çoğunlukla çok sayıda gurbetçinin yaşadığı Berlin, Münih ve Frankfurt gibi şehirlerde bulunmaktadır.

Avantajı öğrencilere İngilizce veya kendi ana dillerinde eğitim verilmesidir.

Başka bir ülkeye taşınırsanız, sorunsuz bir şekilde başka bir uluslararası okula geçiş yapabilirsiniz. Niteliklerimiz uluslararası alanda tanınmaktadır.

Almanya'da uzun süre kalmayacaksanız ve okul ücretlerini yatırmak istiyorsanız uygundur.

Uluslararası okullar hakkında bilgi: Alman Uluslararası Okullar Birliği (AGIS)

Kontrol listesi

Eğer bir okulla ilgileniyorsanız, okul saatleri içerisinde okula gidin, müdürle görüşün ve şu konuları netleştirin:

Ana eğitim dili nedir?

Öğrencilerin ne kadarı diğer ülkelerden geliyor?

Yabancılar için dil kursları veya başka destekler var mı?

Ders programı nedir ve tipik bir ders programı nasıldır?

Okula gitmek ücretsiz mi?

Almanya "bu okul meselelerini" tartışıyor

El yazısının artıları ve eksileri, notlar ve ödevler

Alman okullarında tartışılan beş konu.

Yazmak mı yoksa daktilo etmek mi?

-El yazısını kaldırın

Artı: Günlük yaşam giderek daha fazla dijitalleşiyor, artık elle yazmamıza pek gerek kalmıyor. Finlandiya okullarda el yazısını çoktan kaldırdı . 

Öğrencilerin yazılarını klavyede yazmaları, onların içeriğe daha iyi konsantre olmalarını ve el yazısıyla yazma pratiği yapmakla zaman kaybetmemelerini sağlıyor.

Otomatik düzeltme yazım konusunda yardımcı olur.

Sonuç olarak, tutarlı el yazısı öğretmene fayda sağlar ve özensiz el yazısına sahip öğrenciler notlandırmada dezavantajlı duruma düşmezler.

Karşıt görüşler: El yazısıyla yazmanın kültürel bir varlık olduğu ve kolayca vazgeçilmemesi gerektiği savunuluyor.

El yazısı kişiliğin ifadesidir.

Yazarken çizilen çizgiler ince motor becerilerinin gelişmesini sağlar.

Ayrıca yazma sürecinde yer alan hareket dizileri öğrencilerin içeriği duyusal olarak kavramalarına ve daha iyi hatırlamalarına yardımcı olur.

-Kulaktan yazma

Artı: İsviçreli eğitimci Jürgen Reichen'in bu konseptinde, okula yeni başlayanlar duydukları kelimeleri yazıyorlar.

Harf ses tablosu, harflere bir şeyler atamalarına yardımcı olur.

Ebeveynler, çocuklarının motivasyonunu düşürmemek için başlangıçta onların yazımını düzeltmeye çalışmamalıdır.

Çocuklar başarıyı çabuk yaşarlar.

Bu yöntem okuma ve yazma zevkini ve yaratıcılığı teşvik ediyor.

Karşıt görüş: Bu yöntemle yazmayı öğrenen öğrencilerin çok daha fazla yazım hatası yaptığını söyleyenler var.

Harflerin ve kelimelerin kademeli olarak tanıtıldığı geleneksel astar yöntemini savunuyorlar.

Bu şekilde öğrenciler yazım yapılarını tanımayı ve uygulamayı öğrenirler.

Bu zorlu çalışmadan ana dili İngilizce olmayanlar da faydalanıyor.

-Okul notları

Artı: Okul notları yönelim sağlar.

Her öğrenci kendi performansını diğer öğrencilerinkiyle karşılaştırabilir.

İyi notlar öğrencileri öğrenmeye devam etmeye teşvik etmeli, kötü notlar ise onları daha çok çalışmaya teşvik etmelidir.

 Çocuklar başarısızlıkla başa çıkmayı öğrenmeli.

Ebeveynler, çocuklarının okulda iyi bir ilerleme kaydedip kaydetmediğini veya özel derse ihtiyaç duyup duymadığını belirlemek için notları kullanabilirler.

Karşıt görüş: Muhalifler okul notlarının adil olmadığını ve çok objektif olmadığını düşünüyorlar çünkü bunlar söz konusu öğretmene, yani o günkü performansına ve sempatisine bağlı.

Ödül ve ceza sistemi öğrenciler üzerinde gereksiz baskı yaratıyor.

Öğrenme gelişimi ve ulaşılan öğrenme düzeyi konusunda öğretmen ve öğrenci arasında düzenli görüşmeler yapılması daha iyidir.

-Ev ödevi

Artıları: Ödev, okulda öğrendiklerinizi evde pekiştirmenize yardımcı olur.

Örneğin kelime bilgisi ancak tekrarla öğrenilebilir.

Öğrencilere görev bilinci, bağımsız çalışma ve zaman yönetimi öğretiliyor.

Bunu haftalık planlarla pekiştirebilirsiniz.

Burada öğretmen pazartesi günleri öğrencilere hafta boyunca tamamlamaları gereken ödevler verir.

Eksileri: Öğrencilerin okulda geçirdikleri uzun bir günün ardından spor yapmak ve arkadaşlarıyla buluşmak için serbest zamana ihtiyaçları vardır, ödevler ise daha fazla stres yaratır.

Eğitim açısından dezavantajlı geçmişe sahip öğrenciler, anne babaları tarafından desteklenen veya özel ders alabilen öğrencilere kıyasla dezavantajlı durumdadır.

Derslere uygulama alıştırmaları eklenmelidir, bu noktada öğretmenler yardımcı olabilir.

-G8 reform

Artı: Almanya'da öğrenciler Gymnasium (G9) eğitimine dokuz yıl devam ediyorlardı, ta ki G8 reformu bu dönemi sekiz yıla indirene kadar.

Öğrencilerin gereksiz bilgilerle yüklenmesini önlemek için müfredatlar basitleştirildi.

Liseyi bir yıl daha erken bitirip iş hayatına daha erken atılabiliyorlar.

Bu, onları uluslararası alanda rekabetçi hale getiriyor ve iş piyasasında daha fazla fırsata sahip olmalarını sağlıyor .

Ekstra bir yıl aynı zamanda kişisel gelişim için de zaman ayırma olanağı sağlıyor.

Eksileri: G8 performans odaklı bir modeldir.

Birçok öğrenci öğrenme yükünün fazla olmasından şikâyetçi.

Baskı fazladır ve öğrenilenleri derinleştirmek ve uygulamaya koymak için çok az zaman vardır.

Okul günleri uzuyor ve kişisel çıkarlar geri planda kalıyor.

G9 ile lise mezunları genellikle reşit oluyor, G8 ile ise birçoğu (öğrencilik) hayatına reşit olmadan başlıyor.

      Bir okul dersi olarak "Mutluluk":

Matematik, Almanca ve şans. Bu ders gerçekten var. Öğrencilerin hayat boyu öğrendikleri.

Okulda "mutluluk dersi" çocukları hayata karşı güçlü kılar

Almanya. Eski okul müdürü Ernst Fritz-Schubert, 2007 yılında Heidelberg'deki okulunda "Mutluluk" konusunu geliştirdi.

Bugün bu kavramı pedagoji enstitüsünde diğer öğretmenlere aktarıyor.

Almanya'daki öğrencilere "mutluluk" duygusu öğretilmeli mi?

           Sayın Fritz-Schubert, bu fikir nasıl aklınıza geldi?

O noktada 30 yıldır eğitim sektöründe çalışıyordum ve öğrencilerin okulu mutlu bir yer olarak görmedikleri benim için açıktı.

Okulun görevi sadece akademik hedeflere ulaşmak değil, öğrenme sevincini uyandırmak ve sürdürmek olmalıdır.

Okulun bizi meraklı olmaktan alıkoyduğunu düşünüyorum.

Tüm psikolojik bulguların aksine, birçok eğitimci öğrencilerine, verilen içeriği yeniden üreten “öğrenme makineleri” gibi davranmaktadır.

Ancak öğretmenlerin kendilerini hata bulucu olarak değil de define avcısı olarak görmeleri her iki taraf için de olumlu etkiler yaratıyor.

Özellikle okuldan olumsuz etkilenen ve öğrenmeye olan ilgilerini kaybeden dezavantajlı öğrencilerle ilgileniyordum.

Okulda mutluluk dersi kişiliğin güçlenmesine hizmet eder.

Birçok araştırma, mutlu ve huzurlu insanların daha az tartıştığını, daha sağlıklı, daha anlayışlı ve daha yaratıcı olduğunu gösteriyor.

Öğretmenler hata bulan değil, define avcısı olmalıdır.

Okul dersi "mutluluğunun içerikleri" nelerdir?

Mutluluk okulunun hedefi tatmin ve yaşam becerileridir. Bunlara anlam bulma, güvenlik, sosyal ilişkiler, kendi kendine karar verebilme, kendini kabul etme, çevreyle başa çıkma ve kişisel gelişim dahildir.

Bu, dört soruya dayalı öğrenme adımlarına ayrılabilir:

Ben kimim? Neye ihtiyacım var? Ne yapabilirim? Ne istiyorum?

Öğrenciler hayallerini ve ihtiyaçlarını tanımayı, bunlardan hedefler oluşturmayı ve bunları gerçekleştirmenin yollarını bulmayı öğrenirler. Ama aynı zamanda başarısızlıkla da baş ediyorlar. Yenilgilerle doğru şekilde nasıl başa çıkılacağını erken yaşta öğrenmek ve bunları gelecekteki zorluklarla daha iyi başa çıkmak için bir fırsat olarak görmek önemlidir.

Bir dersi nasıl hayal edebilirsiniz?

Psikolojik iç görülerin, cilde nüfuz eden ve beyne yerleşmesini sağlayan pratik egzersizlerle birleştirilmesinin etkili olduğu kanıtlanmıştır.

Öğrencilerimden biri bunu şöyle anlatmıştı: “Etikte öğrendiklerimizi mutluluk konusunda pratiğe döküyoruz.”

İlkokul öğrencileri için güzel bir takdir egzersizi var:

Bir çocuk oturuyor ve diğerleri yanlarından geçerken onun kulağına hoş bir şeyler fısıldıyor. Öğrenciler iltifat almanın ve vermenin bir iyi olma hali yarattığını ve başkalarını küçük düşürmenin iyi bir duygu olmadığını deneyimliyorlar.

Üst sınıflar için “Erdem Tapınağı” adlı oyunu geliştirdim.

Aristoteles'in erdem kuramına dayanmaktadır.

Öğrenciler kişilik profillerini geliştirir ve karakter güçlerinin farkına varırlar.

Mutluluk eğitimi öğrencilerde ne gibi değişiklikler yaratıyor?

Bilimsel çalışmalar da bu kişilerin daha güçlü bir özsaygı duygusu geliştirdiğini doğruluyor. Daha anlayışlılar, diğer insanlara daha açık yaklaşıyorlar, kendilerine daha çok güveniyorlar ve hedeflerine daha iyimser yaklaşıyorlar.

Mutluluk kavramını ders olarak benimseyen kaç okul var?

Almanya'da 40, Avusturya'da 140 civarında. Fritz Schubert Enstitüsü'nde 2009 yılından bu yana 500'den fazla öğretmene eğitim verdik.

.    Öğretmen Gönen ÇIBIKCI, 1.03.2025, MŞ.

.     (Araştırma ve değerlendirme yazım)

Hiç yorum yok:

Yorum Gönder