ALMAN OKUL SİSTEMİ NASIL ÇALIŞIYOR?
Okul açılışında "hediye
külahı" geleneği vardır.
Almanya'da
ebeveynlerin çocuklarına evde eğitim vermelerine izin verilmiyor.
Burada devletin
eğitim yetkisine dayanan genel zorunlu eğitim uygulanmaktadır.
Çocuklar genellikle
altı yaşında okula başlar ve en az dokuz yıl okula devam ederler .
Almanya'da okul
sistemi nasıl yapılandırılmıştır?
Bütün
çocuklar önce ilkokula giderler.
Çoğu federal
eyalette dört yıllık eğitimin ardından liseye, Berlin ve Brandenburg'ta ise
altı yıllık eğitimin ardından liseye geçiliyor.
Veliler ve
öğretmenler, çocukları için hangi okul türünün en uygun olduğuna birlikte karar
verirler. Teklif eyaletlere göre bir miktar değişiklik göstermektedir.
Dokuz veya on
yıllık bir okul eğitiminin ardından gençler mesleki eğitime başlayabilir veya
eğitimlerine devam edebilirler.
12. veya 13.
sınıftan sonra Gymnasium, öğrencilere üniversitede
eğitim görme hakkı veren ABİTUR ile son bulur .
Almanya'da okul ücreti var mı?
Almanya'da
eğitim seviyesi yüksek olan devlet okulları ücretsizdir ve vergilerle finanse
edilmektedir. Öğrencilerin yaklaşık yüzde 9'u, velilerinden ücret alan özel
okullara gidiyor.
Okulların sorumluluğu nerede?
Almanya'da okullar
merkezi olarak örgütlenmemiştir, eyaletlerin
kendi inisiyatifindedir .
16 eyaletin eğitim
bakanlıkları sorumludur.
Derslerin kapsamı,
müfredat, yeterlilikler ve okul türleri arasındaki geçişler her federal
eyalette farklı şekilde düzenlenebilmektedir.
Meslek liseleri nelerdir?
Almanya'da meslek okulları okul
mezuniyetinden sonra ikili
eğitim sistemine tabi tutulmaktadır. Katılımcılar, mesleki eğitim
kurumlarında pratik beceriler öğrenirken, meslek liselerinde de teorik bilgi
ediniyorlar.
Eğitim genellikle
iki ila üç yıl arasında sürmektedir.
Almanya'da okul tatilleri nasıl düzenleniyor?
Tatil tarihleri 16
eyalette farklılık göstermektedir.
En uzun tatiller
altı hafta süren yaz tatilleridir.
Ancak çoğu ülkede bu
süre her yıl değişmektedir.
Bu, örneğin tatilin bir
yılda haziran ortasından temmuz sonuna kadar, bir başka yılda ise temmuz
sonundan eylül başına kadar sürmesi anlamına geliyor.
Almanya'da
doğru okulu bulun
Almanya'daki tüm
okullar ücretsiz mi?
Uluslararası okullar
var mı?
Almanya'da devlet
okulları ücretsizdir.
Ailesiyle birlikte
belli bir süreliğine Almanya'ya taşınan herkes Alman
okul sistemiyle baş etmek zorunda kalıyor .
Devlet okulları,
özel okullar ve uluslararası okullar var.
Hangi okul türünün
sizin için en iyi olduğu, Almanya'da ne kadar süre yaşamak istediğinize,
çocuklarınızın yaşına ve Almancayı ne kadar
iyi konuştuklarına bağlıdır .
Devlet okulları
Almanların çoğu
çocuklarını devlet okullarına gönderiyor.
Ücretsizdirler ve
yüksek standartlarda eğitim sunarlar.
Eğitim dili
genellikle Almanca'dır, ancak yabancılara yönelik Almanca dersleri de sıklıkla
verilmektedir.
Özel
okullar Privatschulen
Özel
okullar ücretlidir ancak toplumun geniş kesimlerine ulaşabilmeleri için devlet
desteği alırlar. Öğrencilerin bir kabul sürecinden geçmeleri gerekmektedir.
Özel
okullar hakkında bilgi: privatschulen.de
Uluslararası Okullar
Uluslararası
okullar çoğunlukla çok sayıda gurbetçinin yaşadığı Berlin, Münih ve Frankfurt
gibi şehirlerde bulunmaktadır.
Avantajı
öğrencilere İngilizce veya kendi ana dillerinde eğitim verilmesidir.
Başka bir
ülkeye taşınırsanız, sorunsuz bir şekilde başka bir uluslararası okula geçiş
yapabilirsiniz. Niteliklerimiz uluslararası alanda tanınmaktadır.
Almanya'da
uzun süre kalmayacaksanız ve okul ücretlerini yatırmak istiyorsanız uygundur.
Uluslararası okullar hakkında bilgi: Alman
Uluslararası Okullar Birliği (AGIS)
Kontrol listesi
Eğer bir
okulla ilgileniyorsanız, okul saatleri içerisinde okula gidin, müdürle görüşün
ve şu konuları netleştirin:
Ana eğitim
dili nedir?
Öğrencilerin
ne kadarı diğer ülkelerden geliyor?
Yabancılar
için dil kursları veya başka destekler var mı?
Ders programı
nedir ve tipik bir ders programı nasıldır?
Okula gitmek
ücretsiz mi?
Almanya
"bu okul meselelerini" tartışıyor
El yazısının
artıları ve eksileri, notlar ve ödevler
Alman okullarında
tartışılan beş konu.
Yazmak mı yoksa
daktilo etmek mi?
-El yazısını kaldırın
Artı: Günlük yaşam
giderek daha fazla dijitalleşiyor, artık elle yazmamıza pek gerek kalmıyor.
Finlandiya okullarda el
yazısını çoktan kaldırdı .
Öğrencilerin
yazılarını klavyede yazmaları, onların içeriğe daha iyi konsantre olmalarını ve
el yazısıyla yazma pratiği yapmakla zaman kaybetmemelerini sağlıyor.
Otomatik düzeltme
yazım konusunda yardımcı olur.
Sonuç olarak,
tutarlı el yazısı öğretmene fayda sağlar ve özensiz el yazısına sahip
öğrenciler notlandırmada dezavantajlı duruma düşmezler.
Karşıt görüşler: El yazısıyla
yazmanın kültürel bir varlık olduğu ve kolayca vazgeçilmemesi gerektiği
savunuluyor.
El yazısı kişiliğin
ifadesidir.
Yazarken çizilen
çizgiler ince motor becerilerinin gelişmesini sağlar.
Ayrıca yazma
sürecinde yer alan hareket dizileri öğrencilerin içeriği duyusal olarak
kavramalarına ve daha iyi hatırlamalarına yardımcı olur.
-Kulaktan yazma
Artı: İsviçreli
eğitimci Jürgen Reichen'in bu konseptinde, okula yeni başlayanlar duydukları
kelimeleri yazıyorlar.
Harf ses tablosu,
harflere bir şeyler atamalarına yardımcı olur.
Ebeveynler,
çocuklarının motivasyonunu düşürmemek için başlangıçta onların yazımını
düzeltmeye çalışmamalıdır.
Çocuklar başarıyı
çabuk yaşarlar.
Bu yöntem okuma ve
yazma zevkini ve yaratıcılığı teşvik ediyor.
Karşıt görüş: Bu yöntemle
yazmayı öğrenen öğrencilerin çok daha fazla yazım hatası yaptığını söyleyenler
var.
Harflerin ve
kelimelerin kademeli olarak tanıtıldığı geleneksel astar yöntemini
savunuyorlar.
Bu şekilde
öğrenciler yazım yapılarını tanımayı ve uygulamayı öğrenirler.
Bu zorlu çalışmadan
ana dili İngilizce olmayanlar da faydalanıyor.
-Okul
notları
Artı: Okul notları
yönelim sağlar.
Her öğrenci kendi
performansını diğer öğrencilerinkiyle karşılaştırabilir.
İyi notlar
öğrencileri öğrenmeye devam etmeye teşvik etmeli, kötü notlar ise onları daha
çok çalışmaya teşvik etmelidir.
Çocuklar başarısızlıkla
başa çıkmayı öğrenmeli.
Ebeveynler,
çocuklarının okulda iyi bir ilerleme kaydedip kaydetmediğini veya özel derse
ihtiyaç duyup duymadığını belirlemek için notları kullanabilirler.
Karşıt görüş: Muhalifler
okul notlarının adil olmadığını ve çok objektif olmadığını düşünüyorlar çünkü
bunlar söz konusu öğretmene, yani o günkü performansına ve sempatisine bağlı.
Ödül ve ceza sistemi
öğrenciler üzerinde gereksiz baskı yaratıyor.
Öğrenme gelişimi ve
ulaşılan öğrenme düzeyi konusunda öğretmen ve öğrenci arasında düzenli
görüşmeler yapılması daha iyidir.
-Ev ödevi
Artıları: Ödev, okulda
öğrendiklerinizi evde pekiştirmenize yardımcı olur.
Örneğin kelime
bilgisi ancak tekrarla öğrenilebilir.
Öğrencilere görev
bilinci, bağımsız çalışma ve zaman yönetimi öğretiliyor.
Bunu haftalık
planlarla pekiştirebilirsiniz.
Burada öğretmen
pazartesi günleri öğrencilere hafta boyunca tamamlamaları gereken ödevler
verir.
Eksileri: Öğrencilerin
okulda geçirdikleri uzun bir günün ardından spor yapmak ve arkadaşlarıyla
buluşmak için serbest zamana ihtiyaçları vardır, ödevler ise daha fazla stres
yaratır.
Eğitim açısından
dezavantajlı geçmişe sahip öğrenciler, anne babaları tarafından desteklenen
veya özel ders alabilen öğrencilere kıyasla dezavantajlı durumdadır.
Derslere uygulama
alıştırmaları eklenmelidir, bu noktada öğretmenler yardımcı olabilir.
-G8 reform
Artı: Almanya'da
öğrenciler Gymnasium (G9) eğitimine dokuz yıl devam ediyorlardı, ta ki G8
reformu bu dönemi sekiz yıla indirene kadar.
Öğrencilerin
gereksiz bilgilerle yüklenmesini önlemek için müfredatlar basitleştirildi.
Liseyi bir yıl daha
erken bitirip iş hayatına daha erken atılabiliyorlar.
Bu, onları
uluslararası alanda rekabetçi hale getiriyor ve iş piyasasında daha
fazla fırsata sahip olmalarını sağlıyor .
Ekstra bir yıl aynı
zamanda kişisel gelişim için de zaman ayırma olanağı sağlıyor.
Eksileri: G8 performans
odaklı bir modeldir.
Birçok öğrenci
öğrenme yükünün fazla olmasından şikâyetçi.
Baskı fazladır ve
öğrenilenleri derinleştirmek ve uygulamaya koymak için çok az zaman vardır.
Okul günleri uzuyor
ve kişisel çıkarlar geri planda kalıyor.
G9 ile lise
mezunları genellikle reşit oluyor, G8 ile ise birçoğu (öğrencilik) hayatına
reşit olmadan başlıyor.
Bir okul dersi olarak "Mutluluk":
Matematik, Almanca
ve şans. Bu ders gerçekten var. Öğrencilerin hayat boyu öğrendikleri.
Okulda "mutluluk
dersi" çocukları hayata karşı güçlü kılar
Almanya. Eski okul
müdürü Ernst Fritz-Schubert, 2007 yılında Heidelberg'deki okulunda
"Mutluluk" konusunu geliştirdi.
Bugün bu kavramı
pedagoji enstitüsünde diğer öğretmenlere aktarıyor.
Almanya'daki
öğrencilere "mutluluk" duygusu öğretilmeli mi?
Sayın Fritz-Schubert, bu fikir nasıl
aklınıza geldi?
O noktada 30 yıldır
eğitim sektöründe çalışıyordum ve öğrencilerin okulu mutlu
bir yer olarak görmedikleri benim için açıktı.
Okulun görevi sadece
akademik hedeflere ulaşmak değil, öğrenme sevincini uyandırmak ve sürdürmek
olmalıdır.
Okulun bizi meraklı
olmaktan alıkoyduğunu düşünüyorum.
Tüm psikolojik
bulguların aksine, birçok eğitimci öğrencilerine, verilen içeriği yeniden
üreten “öğrenme makineleri” gibi davranmaktadır.
Ancak öğretmenlerin
kendilerini hata bulucu olarak değil de define avcısı olarak görmeleri her iki
taraf için de olumlu etkiler yaratıyor.
Özellikle okuldan
olumsuz etkilenen ve öğrenmeye olan ilgilerini kaybeden dezavantajlı
öğrencilerle ilgileniyordum.
Okulda mutluluk
dersi kişiliğin güçlenmesine hizmet eder.
Birçok araştırma, mutlu
ve huzurlu insanların daha az tartıştığını, daha sağlıklı, daha anlayışlı ve
daha yaratıcı olduğunu gösteriyor.
Öğretmenler hata
bulan değil, define avcısı olmalıdır.
Okul
dersi "mutluluğunun içerikleri" nelerdir?
Mutluluk
okulunun hedefi tatmin ve yaşam becerileridir. Bunlara anlam bulma, güvenlik,
sosyal ilişkiler, kendi kendine karar verebilme, kendini kabul etme, çevreyle
başa çıkma ve kişisel gelişim dahildir.
Bu, dört
soruya dayalı öğrenme adımlarına ayrılabilir:
Ben kimim?
Neye ihtiyacım var? Ne yapabilirim? Ne istiyorum?
Öğrenciler
hayallerini ve ihtiyaçlarını tanımayı, bunlardan hedefler oluşturmayı ve
bunları gerçekleştirmenin yollarını bulmayı öğrenirler. Ama aynı zamanda
başarısızlıkla da baş ediyorlar. Yenilgilerle doğru şekilde nasıl başa çıkılacağını
erken yaşta öğrenmek ve bunları gelecekteki zorluklarla daha iyi başa çıkmak
için bir fırsat olarak görmek önemlidir.
Bir
dersi nasıl hayal edebilirsiniz?
Psikolojik iç
görülerin, cilde nüfuz eden ve beyne yerleşmesini sağlayan pratik egzersizlerle
birleştirilmesinin etkili olduğu kanıtlanmıştır.
Öğrencilerimden
biri bunu şöyle anlatmıştı: “Etikte öğrendiklerimizi mutluluk konusunda pratiğe
döküyoruz.”
İlkokul
öğrencileri için güzel bir takdir egzersizi var:
Bir çocuk
oturuyor ve diğerleri yanlarından geçerken onun kulağına hoş bir şeyler
fısıldıyor. Öğrenciler iltifat almanın ve vermenin bir iyi olma hali
yarattığını ve başkalarını küçük düşürmenin iyi bir duygu olmadığını
deneyimliyorlar.
Üst sınıflar
için “Erdem Tapınağı” adlı oyunu geliştirdim.
Aristoteles'in
erdem kuramına dayanmaktadır.
Öğrenciler
kişilik profillerini geliştirir ve karakter güçlerinin farkına varırlar.
Mutluluk
eğitimi öğrencilerde ne gibi değişiklikler yaratıyor?
Bilimsel
çalışmalar da bu kişilerin daha güçlü bir özsaygı duygusu geliştirdiğini
doğruluyor. Daha anlayışlılar, diğer insanlara daha açık yaklaşıyorlar,
kendilerine daha çok güveniyorlar ve hedeflerine daha iyimser yaklaşıyorlar.
Mutluluk
kavramını ders olarak benimseyen kaç okul var?
Almanya'da
40, Avusturya'da 140 civarında. Fritz Schubert Enstitüsü'nde 2009 yılından bu
yana 500'den fazla öğretmene eğitim verdik.
. Öğretmen Gönen ÇIBIKCI, 1.03.2025, MŞ.
. (Araştırma ve
değerlendirme yazım)
Hiç yorum yok:
Yorum Gönder