. ALMANYA'da EĞİTİM VE ÖĞRETİM
Eyalet okulları ücretsizdir.
Alman öğrencilerden büyük çoğunluğu kendi
yakınlarındaki eyalet okullarına devam etmektedirler. Zengin muhitlerdeki
okullar, fakir olanlara nazaran daha iyi durumdadırlar.
Çocuklar okul çağına ulaştıklarında, birçok orta
sınıf ve işçi sınıfı aileler alt sınıf bölgelerden taşınırlar.
Grundschule (ilkokul), gidilmesi mecburi
olmayan anaokulu veya Vorschulklassenden
(ilkokula hazırlık sınıfları) sonra gelir ve bulunduğu eyalete bağlı olarak
dört veya altı yıl sürer.
Bazı eyaletlerde 13 yaşın gelindiğinde sona erer.
Almanya'da eğitim konusunda genel olarak yetkili
kurum eyalet yönetimleridir, Federal hükümetin eğitim konusunda
küçük sorumluluğu vardır.
İsteğe bağlı olmak üzere anaokulu eğitimi
üç ve altı yaş arasındaki tüm çocuklar için sağlanmaktadır, sonrasında ise on
iki yıl sürecek zorunlu eğitim hayatı başlayacaktır.
Almanya'da öğrenciler birden altıya kadar
olan bir sistemle notlandırırlar; bir en yüksek, altı ise en düşük veya
geçersiz not konumundadır.
Bir çocuğun okula devamını engelleyecek şekilde
hasta veya engelli olmasının dışına Alman eyaletlerinin hiçbirinde evden
eğitime izin verilmemektedir.
Temel okul, ilkokul genel olarak dört yıl
sürmektedir (Berlin ve Brandenburg'da
6) Daha sonra 5 yıl orta öğretim (Hauptschule) ve 3 yıl da Berufsschule
Orta
öğretimde ise eğitimcilerin tavsiyeleriyle karar verilebilecek
öğrencilerin yeteneklerine göre ayrıldıkları dört tip okul
bulunmaktadır:
Gymnasium,
en yetenekli öğrencileri bünyesinde barındırır ve onları üniversiteye
hazırlar;
Realschule, orta düzeydeki öğrenciler için yaygın olan
öğretim kurumlarıdır;
Hauptschule, öğrencileri mesleki eğitime hazırlar
ve
Gesamtschule veya kapsamlı
okul her üç uygulamayı da bünyesinde bulundurur.
Ayrıca Förderschulen (fiziksel veya
zihinsel engelliler için) adında okullar da bulunmaktadır.
Her 21 öğrenciden biri Förderschule okuluna devam etmektedir.= Sonderschule
Üniversiteye girmek için, lise
öğrencilerinin Abitur sınavını başarıyla geçmeleri gerekmektedir; fakat
bunun yanında mesleki okul diplomasına sahip öğrenciler de giriş için
başvuruda bulunabilmektedirler.
Duale Ausbildung adı verilen özel bir staj
sistemi, mesleki eğitim öğrencilerine okullarına devam ederken bir şirket
bünyesinde çalışmalarına imkân tanımaktadır.
Almanya güçlü bir eğitim sistemi geçmişine sahip
olmasına rağmen, son PISA öğrenci
değerlendirmelerinde güncel konularda zayıf bir performans
sergilemişlerdir.
2000 yılında yapılan 43 ülkenin katıldığı testte, Almanya
okumada 21. sırada yer alırken matematik ve doğal
bilimlerin her ikisinde de 20. sırada bulunmuştur ve bu gelişmeler
üzerine reform çağrısında bulunulmuştur. PISA
Çocukları için uygun bir okul arayan ebeveynlerin
önünde günümüz Almanya'sında ilkokul adına önemli seçenekler bulunmaktadır:
Eyalet okulları ücretsizdir.
Alman öğrencilerden büyük çoğunluğu kendi
yakınlarındaki eyalet okullarına devam etmektedirler.
Zengin muhitlerdeki okullar, fakir olanlara nazaran
daha iyi durumdadırlar.
Çocuklar okul çağına ulaştıklarında, birçok orta
sınıf ve işçi sınıfı aileler alt sınıf bölgelerden taşınırlar.
Veya ALTERNATİF olarak;
Waldorf
eğitim (2007 yılında 206 tane)
Montessori yöntemi okul (272)
Freie Alternativschule (Serbest Alternatif Okullar)
(65)
Protestan (63)
ve Katolik (114) kilise okulları
Grundschuledan sonra (Berlin ve Brandenburg'da 12,
diğer eyaletlerde 10 yaş civarı), orta okul için dört seçenek bulunmaktadır:
Hauptschule (en düşük akademik düzey, daha çok
gelişmiş Volksschule [ilkokul]) 9.
seviyeye kadar (mezuniyet sınavı olarak Hauptschulabschluss);
Realschule 10. seviyeye kadar (mezuniyet sınavı
olarak Mittlere Reife (Realschulabschluss));
Gymnasium (Dilbilgisi
okulu) 12 veya 13. seviyeye kadar (mezuniyet sınavı olarak Abitur ve
üniversiteye girmek için de gereklidir); ve
Gesamtschule (kapsamlı
okul), diğer üç okulun özelliklerini sunmaktadır fakat Realschule ve
Hauptschule arasında bir okuldur, Abitur'a girme imkânı bulunmamaktadır.
Bunların dışında, Berufsschule da (mesleki okul)
uygulanan staj sistemiyle mezuniyetten sonra profesyonel iş hayatı
başlayabilmektedir.
Berufsschule, normalde iki, üç veya üç buçuk yıllık
bir stajla haftada
iki kere olmak üzere uygulanır; diğer günler bir şirkette çalışarak geçirilir.
Bu uygulama öğrencilerin teorik bilgilerini pratik
beceri ile birleştirmesini sağlar.
Şirketin, stajın başlaması için stajyer öğrenciyi
kabul etmesi gerekir.
Bundan sonra öğrenci Industrie- und
Handelskammer IHK (ticaret kurulu) listesine kaydedilir.
Staj dönemi boyunca öğrenci, şirketin yarı zamanlı
çalışanı konumundadır ve şirketten bir maaş almaktadır.
Berufsschule ve
mezuniyet sınavı olan IHK'yi başarılı bir şekilde geçtikten sonra,
öğrenciye bir sertifika verilir ve düşük yönetim düzeyine kadar bir profesyonel
kariyere başlamaya hazırdır.
Bazı bölgelerde öğrencilere yasaların gerektirdiği
şekilde eğitimler de verilir. (bankada özel bir konum, hukuk görevlisi).
5 ve 6. sınıfta bulunan öğrencilere ebeveyn ve
öğretmenleri tarafından yukarıda bahsedilen eğitim basamaklarından hangisini
seçmeleri konusunda bir oryantasyon aşaması (Orientierunsstufe) verilmektedir.
Berlin ve Brandenburg dışında
tüm eyaletlerde, bu oryantasyon aşaması orta okulların programına koyulmuştur.
Berlin ve Brandenburg'da, oryantasyon ilkokul düzeyinde
yapılmaktadır.
Öğretmenler ana derslerden (Matematik, Almanca,
bilim, yabancı dil) alınan notlara bağlı olarak detayları ve eyalete
göre değişe yasal gereklilikleriyle eğitim önerisi vermektedir.
Almanya'da 16 eyaletin eğitim alanında özel
sorumlulukları vardır.
Federal parlamento ve federal hükûmet eğitim
sistemini yalnızca mali yardım konusunda etkileyebilmektedir (eyalete
göre).
Bu nedenle birçok farklı okul sistemi
bulunmaktadır; fakat, her eyalette başlangıç noktası olan Grundschule (ilk
okul) dört yıllık bir eğitim sunmaktadır (Berlin ve Brandenburg'da altı).
Bütün Alman eyaletlerinde yetenekli öğrenciler
için Gymnasium bulunmaktadır ve tüm eyaletlerde - Baden-Württemberg, Bavyera, Saksonya hariç
- farklı şekillerde de olsa Gesamtschule vardır.
Doğu eyaletleri Saxony, Saxony-Anhalt ve Thuringia,
Hauptschule ve Realschule'u bir araya
getirerek Sekundarschule, Mittelschule ve Regelschule okullarını
oluşturmuşlarıdr.
Diğer tüm eyaletler bu okul türlerini ayırmaktadır.
İngilizce eyalet
ortaokullarında zorunludur.
Bazı eyaletlerde, yabancı dil
eğitimi Grundschule düzeyinde başlar.
Örneğin Kuzey Ren-Vestfalya'da, İngilizce eğitimi okulun
üçüncü yılında başlar; Brandenburg hem İngilizceye hem de Polonya diline
ve Baden-Württemberg de İngilizceye ilk yılda
başlar.
Zorunlu yabancı dillerin yanında mevcut ikinci
yabancı dil listesi, eyaletten eyalete farklılık gösterir. Fransızca,
İspanyolca ve Latince en sık ikinci yabancı dil olarak alınan dillerdir.
Pek çok okul da diğer dillerin öğrenimi adına
gönüllü çalışma grupları sunmaktadır.
Ailelerin çocuklarının okulları gerekçesiyle bir
eyaletten diğerine taşınmaları sorun olabilmektedir çünkü neredeyse tüm
derslerin müfredatları oldukça farklılık göstermektedir.
Eğitimini tamamlama konusunda sorun yaşamış
yetişkinler, ileriki zamanlarda Abendgymnasium
veya Abendrealschule (gece okulu)
kayıt olma olanağına sahiptirler.
Kolej ve üniversiteler
II. Dünya Savaşının bitiminden beri,
üniversiteye giren gençlerin sayısı üç kat artmasına rağmen üniversiteye devam
hala pek çok Avrupa ülkesinin arkasında kalmaktadır.
Bunun nedeni kısmen yüksek önem arzeden staj uygulamalı ikili eğitim sistemidir (Ayrıca
bkz. Alman modeli).
Almanya'da üniversiteler özgür eyalet eğitim
sisteminin bir parçasıdır ve çok az özel üniversite ve kolej bulunmaktadır.
Organizasyonel yapı 19. yüzyılın başlarında Wilhelm von Humboldt tarafından yapılan
üniversite reformuna dönüşü savunmaktadır.
Günümüzde Alman devlet üniversitelerinin çoğu
orijinal Humboldt vizyonundan çok tipik Amerikan kurumlarına benzemektedir.
Alman üniversite öğrencileri çoğunlukla
okuyacakları programları kendileri seçmekte ve profesörler de araştırma
ve öğretme konularına kendileri karar vermektedir.
Bu seçmeli sistem çoğunlukla öğrencilerin mezun
olmadan önce birçok yılını üniversitede harcamasına neden olmakta ve şu anda
inceleme altında bulunmaktadır.
Beraber okuyup beraber
mezun olan öğrencilerin sabit bulunduğu bir sınıf bulunmamaktadır.
Öğrenciler kendi isteklerine ve üniversitelerin güçlerine göre okudukları
okulları değiştirebilmektedir. Bazen öğrenciler çalışmaları sırasında farklı
üniversitelerden iki, üç veya daha fazla derse katılırlar. Alman
üniversitelerindeki bu hareketliliğin manası, ABD, İngilte veya Fransa'da
olmayan bir özgürlük ve bireyselciliğin olduğudur.
Okuldan ayrıldıktan sonra öğrenciler üniversiteye
devam etmeyi tercih edebilirler; fakat öncesinde erkek öğrenciler dokuz
aylık askerlik veya
alternatif hizmette (Zivildienst) bulunmak zorundadırlar.
*** Gymnasium mezuniyeti (Abitur) tüm
üniversitelerin kapısını açmaktadır; ayrıca giriş sınavına gerek yoktur.
. ÜNİVERSİTEYE GİRİŞ HAKKINI ELDE ETMENİN
DİĞER YOLU;
Berufsoberschule bağlantılı Abiturdurchschnittsnote (ABD'deki
GPA benzeri veya İngiltere'deki A-Level) sınavı
üniversiteye seçilmek için gereklidir; bir kurum belli bir ders için giriş
şartı açıklayabilmektedir.
Bu uygulama numerus clausus ("sınırlı
sayı") adını almaktadır fakat sadece talebi yüksek dersler için
geçerlidir; örneğin bir tıp dersi için Abitur sınavından 1.0
ve 1.5 arasında bir not almak gereklidir.
Gymnasiumdayken bir öğrenci üniversitedeki kredi
sistemi gibi ders alamaz.
Bunun nedeni Almanya'da, eğitimde birlik
ve EU'da olduğu şekliyle notlandırmayı sağlamak
adına Bologna sürecinin uygulamaya konmasına rağmen
henüz kredi sisteminin bilinmiyor olması muhtemeldir.
Bir dersin sonunda, profesörler tarafından verilen
gerekli derslerin (veya sınavların) başarıyla tamamlandığına dair sertifikalar
bütünü ("Scheine") geçerliliğe sahiptir.
Birkaç istisna haricinde öğrenciler her ne kadar
devamlılıkları sayılıyor gibi olsalar da üniversiteye resmi olarak kayıtlı
olmadan derslere dair sertifika alamazlar, (örneğin Gymnasiumdayken).
Genellikle birkaç özel gerekli ders vardır,
öğrencilerin ilgi alanlarına göre derslerin fazla veya az yaygın olması
değişirken, bu değişiklik derslerin seçiminden kaynaklanmaktadır.
Bir öğrenci gerekli sayıda sertifika elde etmiş ve
(Usta bir öğrenci ise) seçmeli derlerde olan devam zorunluluğunun alt
sınırını da sağlamış ise, final sınavı için kayıt yaptırmaya karar
verebilmektedir. Çoğu durumda bu sertifikaların notu tamamen atılır ve final
diploma notu yalnızca final sınavlarının ve master tezlerinin
notlarından oluşur.
Çoğu öğrenci BAFöG veya burslar için
gereklilikleri sağlayabilmek adına yüksek notlar alma çabası içinde olsalar da,
bu uygulama potansiyel olarak öğrencinin motivasyonunu ve çalışmaları sırasında
mükemmelliğe ulaşmasına zarar verebilir.
Gymnasiumda öğrenciler öğretmenleri tarafından sıkı
gözlem altında tutulurlar ve tüm derslere ait devamlılıklar da düzenli olarak
kontrol edilir.
Fakat Alman üniversitelerinde derse devam yalnızca öğrenciye
sertifika verilecek derslerde dikkate alınır ve bir derse mazeretsiz
(mesela hastalık raporu) olarak devamsızlık öğrencinin dersten sertifika alma
şansını kaybetmesiyle sonuçlanabilmesine rağmen, devam kontrolleri genellikle
oldukça serbest (genellikle denetime tabi tutulmadan bir imza devam kanıtı
olarak kabul edilmektedir) ve seyrek olarak yapılmaktadır.
Alman üniversitelerinde yaşam ilk başlarda oldukça
bireysel ve anonim olabilmekte fakat çoğu öğrenci ilk senelerinde ortak ilgi ve
çıkara sahip arkadaşlar edinerek grup oluşturabilmektelerdir ve bundan
sonra da dersleri beraber alıp final sınavlarına da grup olarak
çalışılmaktadır.
Bilim derslerinde ilk iki veya üç yılda alınacak
dersler müfredatla belirlenmişken, serbest sanat derslerinde her öğrenci kendi
tercih ettiği ders ve semineri alabilmekte (genellikle Zwischenprüfunge
giriş, birçok farklı seminerlerden bir tanesinden alınacak üç sertifika
gerektirmektedir) ve çalışma döneminin sonunda da sınavına girebilmektedir.
Her öğrenci kendini hazır hissettiği zaman final
sınavına girebilmektedir.
Bazıları en az 4 yıl sürerken en fazlası ise 5-6
yıl alabilmektedir fakat üniversite de 10 yılını harcayan da bulunabilmektedir
(böyle biri birkaç kez bölüm değiştirmiş olabilir).
13 yıl okul hayatına ek olarak 1 yıl da askerlikten
sonra mezuniyet bazen 30'lu yaşlarda olabilmekte ve birçokları birkaç yarı
zamanlı iş veya sömestrelerde çalışılan geçici işlerden sonra bu yaştan sonra
ilk ciddi iş tecrübelerini yaşamaktadırlar.
Eğer üniversitede iki yıl başarılı bir şekilde
okunursa (Zwischenprüfung/Vordiplomdan sonra), öğrenciler diğer ülkelere lisans
öğrencisi olarak gönderilebilmektedir.
4-6 yılda Diplom (bilimde)
veya Magister (sanatta) adı verilen
ve M.Sc., M.A. veya Magister Artiume eşdeğer olan
derecelerle öğrenciler öğrenimlerini tamamlamış olurlar. .
Derecelendirmenin özel bir çeşidi de Staatsexamendir.
Hükûmet tarafından yapılan bu sınavı doktorlar,
öğretmenler, avukatlar, hakimler, savcılar ve eczacıların görevlerine
başlayabilmeleri için geçmeleri gerekmektedir.
Öğrenciler ilk defa Staatsexamen'e girmeden önce
genel olarak 4-8 yıl üniversitede öğrenim görürler. Daha sonra öğretmen ve
hukukçular sınava ikinci defa girebilmeleri için, mesleki becerilerini
sınayacak şekilde iki yıl kadar geleceklerindeki meslekte çalışmaya devam
ederler.
İlk Staatsexamen sınavı, M.Sc., M.A, LL.M. veya
J.D.'ye eşdeğerdir.
Almanya'da Abitur sonrası üniversite eğitiminde
bir tür daha bulunmaktadır:
Fachhochschulen (Uygulamalı
Bilimler Üniversitesi), klasik üniversitelerle benzer derecelendirmeler
sunarken çoğunlukla uygulamalı bilimlere ağırlık verirler.
Klasik üniversitelerde, bir yöntemin bilimsel
olarak "neden" doğru olduğu üzerinde çalışmalar yapmak önemliyken, Uygulamalı
Bilimler Üniversitelerinde bu noktalar o kadar da önemsenmez.
Hangi sistem veya yöntemin doğacağı, nereden
geldikleri, artıları ve eksileri, uygulamada nasıl kullanılacakları ve ne zaman
kullanılıp ne zaman kullanılamayacakları hakkında çalışmalar yapmak kimi zaman
stresli bir iştir.
Öğrenciler derslerine beraber başlarlar ve (daha
fazla veya azı) beraber mezun olurlar, ders programlarında çok fazla seçim
şansları yoktur.
Mesleki tecrübe elde etmek için, staj dönemleri Fachhochschule
okullarında zorunlu bir uygulamadır. U-o-A-S öğrencileri öğrenilmiş bilimleri
ve yeteneği uygulamaya dökmede daha başarılı olurlarken Klasik Üniversite
öğrencileri yöntem geliştirmede daha iyi durumdalardır.
U-o-A-S'deki profesörlerin doktoralarını klasik
üniversitelerde yapmaları ve klasik üniversitelerin de uygulamanın önemini göz
önünde bulundurmalarından dolayı her iki tip üniversitenin uygulamaları gün
geçtikçe birbirine benzemektedir.
Günümüzde bilimde pratik yönelim ve teorik
yönelim arasındaki fark daha fazladır.
Yaklaşık 4-5 yıldan sonra (bir öğrencinin alması
gerektiği dersleri ne kadar zamanda tamamladığı ve tekrarlamak zorunda olup
olmadığına bağlı olarak) bir Fachhochschule öğrencisi eğitimini
tamamlamış ve çalışma hayatına başlayacak durumdadır.
Fachhochschule mezunları
"Dipl." (Diploma) ile başlayıp "(FH)" ile biten
unvanlara sahip olurlar, örneğin "Dipl. Ing.
(FH)" Fachhochschule mezunu bir mühendisi ifade eder.
FH Diploması kabaca Lisans derecesine eşdeğerdir.
FH Diploması, direkt olarak bir Ph.D. programına
sahip olmayı sağlamaz—birçok üniversite ek bir giriş sınavı ister veya FH
mezunu adaylarına teorik derslere katılım şartı getirir.
Son noktanın geçmişte örnekleri görülmektedir.
FH veya U-o-A-S mezunları kendilerinden yüksek
okullardan daha iyi yetişmelerine rağmen doktora alamamaktadır.
Bu uygulama
seksenlerin sonundan sonra tamamen değişti fakat hala klasik üniversitelerin
profesörleri kendilerini geçerli bir yargı olmamakla birlikte "gerçek
profesörler" olarak nitelendirmektedirler.
Bologna süreci kapsamında lisans ve yüksek lisans
dereceleri klasik ve uygulamalı bilimler üniversitelerinde aynı şekilde
uygulanmaktadır.
Almanya'daki tüm diğer okullarda olduğu gibi 250
klasik üniversite ve uygulamalı bilimler üniversitelerinde de tüm
dersler ücretsizdir.
Bir de hükûmetin herkese tam burs sağladığı
söylenebilir.
Fakat Regelstudienzeit'den
("derslerin normal süresi", başarılı bir biçimde mezun olabilmek için
gerekli olan istatistiksel olarak hesaplanmış en düşük zaman) daha uzun süre
kalan öğrenciler her dönem için yaklaşık 500 euro
tutarında Langzeitstudiengebühren ("uzun süreli öğrenim
ücreti") ödemelilerdir.
Günümüzde birkaç özel eğitim kurumu (özellikle
işletme okulları) öğrenim ücreti istemektedir fakat bu kurumlar devlet
üniversitelerinin sahip olduğu yüksek kabul ve standartlara sahip değillerdir.
Almanya'daki özel eğitim kurumlarının diğer
bir olumsuz yanı da yalnızca bir veya birkaç ders hakkında eğitim verebilmeleridir,
bu durumda da uluslararası rekabette yüksek kabul şartlarına sahip
bulunmamaktadırlar.
Kişiler oda ve pansiyonun yanında kitap ücretlerini
de ödemek zorundadır.
Belli bir yaştan sonra kişiler zorunlu öğrenci sağlık
sigortası (aylık 50 EURO) ve diğer sosyal hizmet giderleri de
karşılamak durumundadır (her dönem için 40-100 EURO).
Öğrenciler ayrıca üniversite içi ve dışı çok ucuz toplu
taşıma (Semesterticket) imkânlarından da yararlanmaktadır.
Öğrenciler için bağımsız kâr amacı gütmeyen bir organizasyon
olan ve eyalet tarafından finanse edilen Studentenwerk tarafından yapılan ucuz
öğrenci odaları bulunmaktadır.
Bu odaların fiyatı yemek hariç aylık 150 EURO'dur.
Aksi takdirde apartman daireleri 500 EURO
civarındadır fakat genellikle öğrenciler 3 veya 5 öğrenci bir daireyi
paylaşmaktadırlar.
Yemek de yaklaşık 100 EURO'dur (2002 verileri).
Birçok banka öğrencilere belli bir yaşa kadar
(genellikle 25) ücretsiz banka hesabı sağlamaktadır.
Alman Anayasa Mahkemesi,
mevcut düzende eğitim konusunda tek sorumlu eyalet iken federal bir yasa
tarafından öğrenim ücretinin yasaklanmasını anayasaya aykırı buldu.
Bu karar gereğince birkaç eyalet yönetimi
(örneğin Bavyera ve Kuzey Rhine-Westfalia)
gelecek yıl için her dönemlik 500 euro civarında bir eğitim ücreti
öngördüklerini açıkladılar.
Birçok eyalet meclisi, üniversitelere 500 euroya
kadar eğitim ücreti talep etme izni veren yasayı onayladılar.
Yerel kanunlar çıkararak üniversitelere
kararlarında daha fazla özgürlük vermek adına çalışmalar yapılmaktadır fakat bu
durumda onları ekonomik olarak da daha etkin kılmak gerekmektedir, bu yüzden
birçok üniversite aceleyle herhangi bir asgari tutar olmayacak şekilde
ücretleri düzenlemeye karar verdiler.
Bunun direkt sonucu olarak önemli şehirlerde 100
ile 10000 öğrenci katılımıyla sağlanan ölçeklere göre ücretler belirlenmeye
çalışılmış, örneğin Hessen Frankfurt'ta eyalet resmi olarak 1500 euro civarında bir
eğitim ücreti uygulanması konusunda karar kılmıştır.
Almanya'da üniversitelerin finansmanlığıyla
sağlanan burslar bulunmamaktadır fakat bir takım özel veya kamu kuruluşları
yaşam ve kitap giderlerini karşılayacak burslar dağıtmaktadır.
Bunun yanında, öğrencilerin kendileri veya
ailelerinin, eğitim masraflarını karşılayamadıkları durumda 4-5 yıl süreyle
aylık 550 Euro'ya kadar destek almalarını sağlayacak bir kanun (BAFöG veya Bundesausbildungsförderungsgesetz)
bulunmaktadır.
Bu paranın bir kısmı (yarısı kadarı) kâr amacı
gütmeden ödünç verilmekte ve geri ödenmesi gerekmektedir.
Ayrıntıları hakkında çok muallak bulunmasına rağmen
birçok üniversite eğitim ücretinin bir kısmını karşılayacak şekilde burs
programları hazırlama çalışmaları sürdürmektedir.
Çoğu öğrenci uzak olduğu takdirde üniversitenin
bulunduğu kente taşınmaktadır.
Almanya'nın bir ucundan diğerine; Flensburg'dan
Konstanz'a gitmek bir tam günü bulmaktadır (1000 km veya 620 mil).
Almanya'da üniversite tarafından sağlanan kampüs
içi konaklama bulunmamaktadır, tarihsel nedenlerden dolayı da çoğu kampüs
şehrin etrafına dağınık biçimde yayılmıştır.
Yaşadıkları yerden uzakta olan üniversite
öğrencileri kentte özel oda kiralamaktadırlar.
Öğrencilerin üçte birinden yarısına kadar kısmı
fazladan para kazanmak adına çalışmaktadır ve bu da üniversite de daha
fazla kalmakla sonuçlanmaktadır.
Almanya için kabaca istatistikler:
·
Her yıl okula başlayan öğrenci sayısı: 1,000,000
·
Abitur mezunları: 400,000
·
Her yıl verilen doktora tezi: 30,000
·
Her yıl göreve başlayan doçent (profesör
olmak için ara basamak) sayısı: 1000
Dereceler: Gereken dersler alındıktan
sonra Diplom veya Magister denilen diploma verilir ve
bunlar diğer ülkelerdeki Master derecesine eşdeğerdir. (en az 4-5 yıldan
sonra).
Doktora derecesi de resmi bir dersi olmamakla
birlikte bir profesörün vasiliği altında yapılacak bağımsız araştırma ile ilave
3-5 yıl sürmektedir.
Birçok doktora adayı öğretim veya araştırma görevlisi
olarak çalışmakta ve karşılığında makul bir maaş almaktadırlar.
Son zamanlarda, Bologna-Antlaşması adı verilen
değişiklikler kapsamında, yeni ders yapıları - (bugüne kadar bilinmeyen) Lisans
ve Yüksek Lisans derecesi - ve ETCS kredisi ile uluslararası bir kabul sistemi
kurma çalışmaları başlamıştır.
Bu değişiklikler henüz üniversitelerde zorunlu hale
gelmemiştir ve aşağıdan yukarı doğru bir gelişim olacağı umulmaktadır.
Şimdiye kadar öğrenciler bu yeni derslere başlama
konusunda isteksizdirler çünkü Almanya çapında işverenler bilindik sistemi
tercih ederek yeni düzeni kullanmayacaklardır.
2001'in yaz döneminde, tüm öğrencilerin ancak %5'i
lisans veya yüksek lisans derecelerini tamamlamak adıan istekli olmuşlardır, bu
yüzden birçok üniversite ve uygulamalı bilimler üniversitesi yalnızca lisans
veya yüksek lisans sertifikaları vermek adına kendi ders tekliflerini
değiştirmişlerdir. (örneğin Bremen veya Erfurt).
Ek olarak, Staatsexamen (eyalet
sınavı) sınavına hazırlık amacıyla Alman kamu hizmetinde görev almak için
örneğin avukat ve öğretmenler için dersler bulunmaktadır fakat bu derslerin
hiçbiri herhangi bir yerde akademik bir değere sahip değildir (dersler özdeş
olmasına rağmen).
Bir bütün olarak baktığımızda Alman üniversiteleri
uluslararası kabule sahiptirler. Bu Alman üniversitelerinin uluslararası
üniversiteler arasındaki sıralamasından kaynaklanmaktadır.
On
Alman üniversitesi 2006 yılında THES - QS Dünya Üniversiteler
Sıralaması'nda ilk 200 üniversite arasında bulunmaktadır.
. Öğretmen
Gönen
ÇIBIKCI, 2025.03.13, MŞ.
. (Araştırma ve değerlendirme yazım)
Almanya,
Eyaletler, Eğitim ve Öğretim
https://gonencibikci-anadilim.blogspot.com/2018/07/egitim-ve-ogretim.html
Almanya'da
eğitim
https://tr.wikipedia.org/wiki/Almanya%27da_e%C4%9Fitim
PISA
Sonuçları, Almanya ve Biz
https://gonencibikci-anadilim.blogspot.com/2024/07/pisa-sonuclar-almanya-ve-biz.html
GÖRÜŞ
VE İSTEM BİLDİRGESİ
https://gonencibikci-anadilim.blogspot.com/2023/09/gorus-ve-istem-bildirgesi.html
https://tr.wikipedia.org/wiki/Almanya%27da_e%C4%9Fitim
Hiç yorum yok:
Yorum Gönder