* Legasthenie bzw. Lese-Rechtschreibstörung bezeichnet gravierende Schwierigkeiten beim Erlernen des Lesens und/oder Schreibens.
LEGASTENİ NEDİR? Okuma yazma zorluğu, danseden, takla atan harfler…matematikte bir türlü fark edilemeyen sayılar, yapılan işlerle düşünülenler arasındakilometrelerce farklar…bir yandan da zeki, yaratıcı çocuklar…
Okuma yazma zorluğu, danseden, takla atan harfler…matematikte bir türlü fark edilemeyen sayılar, yapılan işlerle düşünülenler arasında kilometrelerce farklar…bir yandan da zeki, yaratıcı çocuklar…
LEGASTENİ
(DİSLEKSİ), BEYNİN SEMBOLLERİ FARKLI ALGILAMA ÖZELLİĞİDİR.
Harfler ve sayılar görüldüğünde değişik algılanır, konsantrasyon azalır çocuk kendisini bir karmaşanın içinde bulur.
Öğrenme kalitesi bozulur, okuma korkusu sosyal korkuya bile dönüşür…
Legasteni kalıtımsaldır, genlerle gelir.
Zeka ile ilişkisi hiç yoktur.
Albert
Einstein, Wolfgang Amadeus Mozart gibi dehalar da ünlü legastenler arasındadır.
WHO (Dünya Sağlık Örgütü) dünya nüfusunun % 15 ini legasten
olarak tanımlıyor...
Legastenler genelde yaratıcı olurlar…
Okuma yazma güçlüğü (disleksi) ve matematikte zorlanma (diskalkuli) erken fark edildiğinde, belirli egzersizlerle bir çocuğun legasteni ile başa çıkması ve özgüveni zedelenmeden öğrenme motivasyonunu kazanması mümkün olabilmektedir.
Legasteni ömür boyu vardır, çünkü genlerle gelmiştir, ancak çocuk kendisi için özel öğrenme stratejileri geliştirerek legasteniyi yenebilir.
Bu da algılama çalışmaları, dikkat terapisi, beden farkındalığının geliştirilmesi, yönelme, semptom trainingi gibi düzenli pedagojik ve psikolojik çalışma programları sonucu oluşur.
Terapide sabırlı olmalı ve çocuğa güven verilmelidir.
Çocuğun önce algılama haritası çıkarılır ve algılama egzersizleri her çocuk için özel ve bireysel hazırlanır, çünkü burada şablon yoktur.
Terapi metodları açıktır ve her çocuğa göre değiştirilebilir.
Ancak legasteniyi “okuma yazma yetersizliği” ile karıştırmamak gerekir.
Zihinsel yetersizlik, psişik travmalar veya öğrenme yanlışlığı ile gelişmiş “okuma yazma yetersizliği” daha farklı bir çalışma gerektirir.
Oysa legastenide görsel ve işitsel algılama ve bedensel yönelme egzersizleri önceliklidir.
Algılama düzeltilmeden harflere ve sayılara geçilmesi terapiyi başarısız kılar.
Legasteni zamana bırakılamaz.
En geç ilköğretimin başında müdahale edilmelidir.
Özgüven ile harf ve sayı korkusu yenilmeli, sosyal korkuların ve beceriksizlik fobisinin önüne geçilmelidir.
En büyük destek bu konuda bilgili, hoşgörülü ve de sabırlı öğretmenlerden beklenmelidir.
Bir ekip çalışması ile çocuk yıpranmadan ve psişik bunalımlara girmeden bu zor evreyi atlatabilir.
Terapist, anne baba ve sınıf öğretmeni uyum içinde çalışarak bu zeki ve yetenekli çocukların başarılı geleceklerini programlamalıdırlar.
Ve de çocuk… “Ne mutlu bana… iyi ki legastenim!…” diyebilmelidir.
. İNCİ ÖZKORAY, Psikolog
https://www.aktuelpsikoloji.com/legasteni-nedir-5203h.htm
LEGASTENİK
ÇOCUKLAR
LEGASTENİK NEDİR?
· Çocuğun gelişimi normaldir ama okulda başarısızdır.
· Öğrenme güçlüğü çeken bir çocuğun durumu, zeka geriliğine, geçirilmiş beyin travmasına veya herhangi bir hastalığa bağlı değilse yani çocukta yazma, aritmetik, okuma ve heceleme becerileri birlikte anlamlı derecede bozulduğu halde bozukluğun nedeni zekada gerilik veya yetersiz eğitimden kaynaklanmıyorsa LEGASTENİK bir çocukla karşı karşıya olabilirsiniz.
· Düşünsel hızları, onları eyleme geçiren hızlarından, yani hareketlerinden daha fazla olduğundan etraflarını farklı algılayan LEGASTENİK çocuklar herhangi bir hastalık ya da bozukluğu sahip değildir.
· Legastenik çocuğun gelişimi normaldir ama okulda başarısızdır.
· Anlatılanları aklında tutamaz, herkesin anladığını anlayamaz ve kelimeleri karıştırır.
· Harfleri ters yazar, yazısı çok kötü ve dağınıktır, kelimeyi eksik ve yanlış yazar.
·
Rakamların yerini karıştır, işaretleri karıştır,
çarpım tablosunu öğrenemez.
ÖĞRENME ZORLUĞU ÇEKEN LEGASTENİKLERİN ÖZELLİKLERİNDEN BAZILARI:
-Teknik konularda üstün yetenekler sergileyebilir.
-Konuları karşılarındakilere sabırla, anladıklarından emin oluncaya kadar izah
ederler.
-Anlatım ve izah yetenekleri gelişkindir.
-Adalet duygusu diğer insanlara oranla çok daha fazla gelişmiş olur.
-Legastenik bir insan ömür boyu sadık bir arkadaştır.
-Çok yaratıcıdırlar.
LEGASTENİ NE BİR
HASTALIK, NE BİR BOZUKLUK NE DE BİR ÖZÜRDÜR.
Bir legastenikte var olan aşağıda sayılan yetenekler
değerlendirilebilirse, o legasteniklerin başarmaması için neden kalmaz.
-Beyindeki farklı algılama duyularını, yeteneklerini üretken bir şekilde
kullanabilmesi
-Çevrelerini normalden daha bilinçli bir şekilde algılayabilmeleri
-Merak ve araştırmacı ruhlarının normalin üstünde olması
-Düşünceleri kelime düzeyinde olmayıp, resimler düzeyinde olması
-Düşünce ve hafızalarını gerçekmiş gibi algılamaları
-Düşünce ve duyu organlarının çok hızlı çalışması
-Çok canlı fantezi yeteneklerinin olması.
LEGASTENİNİN
BELİRTİLERİ
Legastenik çocuklar emekleme dönemini ya hiç yaşamamış ya da çok
kısa yaşamışlardır.
· Bu kısa emekleme dönemi diğer çocuklardan da farklıdır.
· Bunlar genellikle geriye veya yana doğru emeklerler.
·
Eğer bu şekilde emekleyen bir çocuğun anne ya da
baba tarafında da Legasteni olanlar var ise bu çocukların legastenik olma
ihtimali yüksektir.
ALGILAMA KUSURLARI:
-El-göz koordinasyonu, şekil-zemin, şekil değişmezliği, şekillerin
uzaydaki pozisyonu ve uzay ilişkileri.
-Bazı harfler arasındaki farkı algılayamama.
-Bazı harf, resim gibi şekilleri yani sembolleri hafızaya almadaki farklılığı
sonucu okuma yazmada hatalara neden olur.
-Legasteni genellikle genetik faktörlere bağlı olmasına rağmen, geç
konuşanlarda ve solaklarda sık görülür.
. KAYNAK: https://www.e-psikiyatri.com/legastenik-cocuklar
Hiç yorum yok:
Yorum Gönder